انتشار یادداشت سناتور آمریکایی درباره سرکوب ناآرامی‌ها/استعفای سردبیر  نیویورک‌تایمز

سردبیر بخش یادداشت روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز (یکشنبه) به دنبال جنجالی که در پی انتشار یادداشتی از یک سناتور آمریکایی درباره استفاده از نیروهای فدرال برای سرکوب ناآرامی‌ها در این کشور به پا شد، از مقام خود استعفا کرد.

اخبار بین الملل-ماجرا از این قرار بود که جیمز بنت (James Bennet) سردبیر بخش یادداشت روزنامه نیویورک‌تایمز روز چهارشنبه یادداشتی را از تام کاتن سناتور آمریکایی از حزب جمهوری‌خواه منتشر کرد که بعدها مشخص شد پیش از انتشار حتی آن را مرور هم نکرده است. در این یادداشت کاتن پیشنهاد داده بود تا در برخورد با معترضان آمریکایی به قتل جورج فلوید، از نیروهای فدرال استفاده شود.

انتشار این مقاله خشم روزنامه‌نگاران نیویورک‌تایمز را برانگیخت و برخی با اشاره به آن که این کار جان پرسنل سیاه‌پوست را به خطر انداخته است، روز پنجشنبه در یک حرکت اعتراضی از حضور در محل کار امتناع کردند.

نیویورک‌تایمز پس از بازبینی مقاله کاتن اعلام کرد که این یادداشت، دستکم بدون اصلاحات اساسی، نباید چاپ می‌شد.

بنت دومین عضو از مراتب بالای روزنامه‌نگاری است که به دلیل ارتکاب اشتباه در پوشش اعتراضات سراسری به بدرفتاری مجریان قانون با شهروندان سیاه‌پوست در آمریکا، شغل خود را از دست می‌دهد. استن ویسکنوسکی سردبیر روزنامه فیلادلفیا اینکوایرر نیز روز شنبه به دنبال انتشار تیتر «ساختمان‌ها هم اهمیت دارند» (Buildings Matter, Too) که مشابه شعار این روزهای «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» (Black Lives Matter) بود، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

دو هفته پیش ویدئویی جنجالی از لحظه جان باختن جورج فلوید شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار به دست ماموران پلیس آمریکا منتشر شد. در این ویدئو به خوبی دیده می‌شود که یکی از ماموران پلیس چگونه بی‌اعتنا به تقلای فلوید زانوی خود را روی گردن وی فشار داده و جان او را می‌گیرد. این ویدئو خشم مردم جهان را برانگیخت و با اعتراضات سراسری در آمریکا همراه شد. ‎