رایزنی رؤسای جمهور روسیه و مصر درباره بحران لیبی

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «عبدالفتاح السیسی» همتای مصری او، امروز (دوشنبه)، درباره آخرین تحولات بحران لیبی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

اخبار بین الملل- به گزارش وبگاه خبری شبکه «روسیا الیوم»، کرملین در بیانیه‌ای گفت که ولادیمیر پوتین و عبدالفتاح السیسی به طور مفصل اوضاع لیبی را مورد بررسی قرار دادند.

در بیانیه‌ یادشده آمده است: «السیسی، پوتین را در جریان محتوای گفت‌و‌گویی که روز ششم ماه ژوئن در قاهره میان این کشور با «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان [شرق] لیبی و «خلیفه حفتر» فرمانده "ارتش ملی"  این کشور جریان داشتف قرار داد؛ گفت‌و‌گویی که در نتیجه آن اقداماتی در راستای حل سیاسی بحران لیبی پیشنهاد شد».

طبق این بیانیه،‌ مسکو، اقدامات مصر در این زمینه را مثبت ارزیابی کرده است. 

پوتین و السیسی در این گفت‌و‌گو بر «عزم مشترک خود مبنی بر ادامه هماهنگی‌ها در راستای تضمین آتش‌بس در لیبی و آغاز مذاکرات در این کشور تحت اشراف سازمان ملل متحد آن هم در اسرع وقت» تأکید کردند.

طبق این بیانیه دو طرف همچنین «مسائل ضروری مربوط به توسعه آتی شراکت راهبردی میان روسیه و مصر، از جمله اقدام مشترک در زمینه‌های صنعت، انرژی هسته‌ای و همچنین همکاری در راستای مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا» را مورد بررسی قرار دادند.

خلیفه حفتر رهبر شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش ملی لیبی» به همراه «عقیله صالح»، رئیس پارلمان طُبرُق (واقع در شرق لیبی و مخالف دولت وفاق) روز شنبه،در قاهره با رئیس جمهور مصر و مقامات نظامی و اطلاعاتی این کشور دیدار کردند؛ نتیجه این دیدار ایجاد ابتکار آتش‌بس در لیبی بود.

مصر بر اساس این طرح، خواستار توقف درگیری‌ها بین دو طرف‌های متخاصم در لیبی شد. به رغم استقبال کشورهای عربی به ویژه محور عربستان سعودی، امارات و بحرین از این طرح، دولت «وفاق ملی» آن را رد و بر آزادسازی همه مناطق لیبی از دست «کودتاچی‌ها» تأکید کرد.

کشور لیبی از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق این کشور در سال ۲۰۱۱، تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان ارتش ملی لیبی را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.