احتمال تصاعدی شدن آمار کرونا در این کشور

در حالی که ایالت‌های آمریکا محدودیت‌های اعمال شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را بر می‌دارند و آمریکایی‌های بیشتری برای شرکت در فعالیت‌های اجتماعی یا اعتراضات از خانه بیرون می‌روند، حدود نیمی از ایالت‌ها با افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ رو به رو هستند.

اخبار بین الملل-بر اساس این گزارش، یکی بررسی جدید نشان می‌دهد اگر تعطیلی کامل در ایالت‌ها اعلام نمی‌شد، اوضاع بسیار بدتر از این می‌شد. در سراسر کشور ۲۲ ایالت با روند صعودی موارد ابتلا به کووید-۱۹ رو به رو هستند. حدود ۲۰ ایالت شاهد کاهش تعداد مبتلایان در روز‌های اخیر بوده اند و آمار در هشت ایالت ثابت است.

یکی از ایالت‌هایی که بیشترین افرایش را در تعداد مبتلایان جدید دارد، فلوریدا است. تعداد موارد جدیدی که هر روز گزارش می‌شود، طی هفته گذشته، همزمان با آغاز مرحله دوم بازگشایی در بخش عمده ایالت، به طور متوسط حدود ۴۶ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که شواهد جهانی می‌گوید این بیماری همه‌گیر به این زودی‌ها پایان نمی‌یابد. تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، گفت: «یکشنبه بیش از ۱۳۶ مورد گزارش شد که بیشترین موارد در یک روز تاکنون بوده است. حدود ۷۵ درصد این موارد مربوط به ۱۰ کشور بود که بیشترشان از کشور‌های آمریکایی و منطقه جنوب آسیا بودند.»

محققان دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند به لطف دستور‌های اضطراری داده شد، از ابتلای احتمالی حدود ۶۰ میلیون آمریکایی به کووید ۱۹ در اوایل ماه آوریل (فروردین) جلوگیری شد. محققان افزودند: «این نتایج در حالی به دست آمده است که سران کشور‌های جهان تلاش می‌کنند بین هزینه‌های عظیم و بسیار مشهود اقتصادی تدابیر اضطراری بهداشتی و مزایای این تدابیر برای بهداشت عمومی - که به سختی قابل رؤیت است- توازن ایجاد کنند.»

این دستور‌های اضطراری عبارت بودند از تعطیلی مشاغل و مدارس، اعمال محدودیت‌های مسافرتی، و دستور ماندن در خانه. بنا بر اعلام دانشگاه کالیفرنیا، «در این بررسی ارزیابی نشد که این سیاست‌ها ممکن است جان چند نفر را نجات داده باشد، چون (بدون این سیاست ها) شمار مبتلایان به قدری زیاد می‌شد که آمار مرگ و میر بسیار بیشتر از آن می‌شد که تاکنون شاهد بوده ایم.»

در حالی که معترضان در درخواست برای توقف نژادپرستی فراگیر و خشونت پلیس به خیابان‌ها ریخته اند، مقامات بهداشتی بر لزوم تدابیر پیشگیرانه تاکید می‌کنند.

ویروس کرونا با حرف زدن یا حتی نفس کشیدن قابل سرایت است. ناقلان ویروس، حتی اگر عوارض بیماری را نداشته باشند، می‌توانند ویروس را منتقل کنند؛ بنابراین پزشکان می‌گویند ماسک زدن و حفظ فاصله از دیگران تا حد ممکن بسیار مهم است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا یکشنبه اعلام کرد اعتراضات را به دقت زیر نظر دارد. رابرت ردفیلد، رئیس این مرکز، اوایل این ماه گفت باید از معترضان آزمایش گرفت. وی گفت: «متاسفانه فکر می‌کنم احتمالش هست که با این اعتراضات ویروس، به ویژه در در کلان شهرها، پخش شود.

در حالی که در اوایل شیوع بیماری، موارد ابتلا در شهر‌های بزرگ واقع در مناطق ساحلی بیشتر بود، ویروس هفته‌های اخیر بیشتر در ایالت‌های غیرساحلی همجون آرکانزاس، تگزاس و آریزونا بیشتر منتشر شده است.

سوزان هریسون، نماینده ایالت یوتا، افزایش اخیر شمار مبتلایان را «بسیار نگران کننده و تصاعدی» دانست. وی به تازگی در صفحه اش در توئیتر نوشت: «شمار نتایج مثبت آزمایش‌های امروز (۱۸.۵ درصد) دو برابر آمار دیروز (۹.۴ درصد) است.»

مقامات بهداشتی یوتا جمعه اعلام کردند از افزایش موارد جدید ابتلا «بسیار نگران» هستند. بنا بر اعلام دانشگاه جانز هاپکینز، در این ایالت بیش از ۱۲ هزار مورد ابتلا ثبت شده است. سازمان بهداشت یوتا در صفحه خود در توئیتر از مردم خواست وقتی بیرون از خانه هستند، از تماس نزدیک با دیگران بپرهیزند و زمانی که حفظ فاصله اجتماعی مقدور نیست، ماسک بزنند.

دکتر رابرت کادلک، مقام وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا گفت دخیره داروی رمدسیویر - تنها داروی مؤثر علیه کرونا تاکنون است- که دولت در حال حاضر دارد، پایان این ماه تمام می‌شود. آخرین محموله این دارو که دولت در اختیار دارد، در هفته منتهی به ۲۹ ژؤئن پایان می‌یابد. شرگت گیلید ساینس که این دارو را تولید می‌کند، سرعت تولید خود را افزایش داده است، اما معلوم نیست این تابستان چه میزان از این داور عرضه کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا ماه گذشته مجوز اضطراری برای این دارو صادر کرد. رمدسیویر یک داروی ضدویروس است که برای درمان ابولا استفاده می‌شد و هم‌اکنون برای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. یک بررسی نشان داده است که مصرف این دارو به کاهش روز‌های بستری شدن بیماران در بیمارستان کمک می‌کند.

کادلک گفت دولت به شرکت گیلید در خصوص مشکلاتی که در تامین مواد اولیه دارو و تسریع روند تولید دارد، کمک کرده است، اما هر چقدر دارو هم که تولید شود، شاید برای همه افرادی که به آن نیاز دارند، کافی نباشد.