بازداشت و حمله به ۱۴۸ خبرنگار در تظاهرات ضدنژادپرستی آمریکا

«هووآ چونیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین به بازداشت و حمله به ۱۴۸ خبرنگار در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا واکنش نشان داد و از استاندارهای دوگانه آمریکا در ارتباط با رسانه انتقاد کرد.

اخبار بین الملل-وی گفت: اگر این اتفاق (حمله و بازداشت خبرنگاران) در کشوری مثل چین و روسیه یا هر کشور دیگری رخ داده بود، سیاستمداران و رسانه‌های آمریکا چطور این مسئله را گزارش می‌کردند؟

چونیینگ تاکید کرد چین همواره بر فراهم کردن امکانات و کمک به خبرنگاران خارجی برای تسهیل کار خبری آن‌ها در این کشور متعهد بوده است.

این مقام چینی ابراز امیدواری کرد آمریکا استانداردهای دوگانه خود را در قبال رسانه‌ کنار بگذارد.

در هفته‌های اخیر در پی قتل «جورج فلوید» شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست آمریکایی به دست افسر سفیدپوست شهر «مینیاپولیس» ایالت «مینه‌سوتا»، اعتراضات سراسری در شهرهای آمریکا و  شهرهای کشورهای دیگر علیه تبعیض نژادی و خشونت پلیس برگزار شد.

این اعتراضات با موارد متعددی از خشونت پلیس علیه معترضان شامل مشت و لگد زدن، استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل و حتی راندن خودرو به سمت معترضان در اعتراضات اغلب مسالمت‌آمیز همراه بوده است. در این بین خبرنگاران داخلی و خارجی زیادی هم در جریان پوشش این اعتراضات هدف خشونت پلیس آمریکا قرار گرفته‌اند.

به تازگی وزارت امور خارجه روسیه تیراندازی پلیس واشنگتن به سوی خبرنگار روس که در حال پوشش اعتراضات به قتل جورج فلوید در واشنگتن بود را خصمانه توصیف کرد.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که آمریکا در حال نقض تعهدات خود درباره اطمینان یافتن از امنیت خبرنگاران در این کشور است.

مسکو از واشنگتن خواست تا این اطمینان حاصل شود که روزنامه‌نگاران در این کشور قربانی خشونت پلیس نشوند و از سازمان‌های بین‌المللی و دیده‌بان حقوق بشر خواست تا به این حادثه واکنش نشان دهند.