حمله  به میدان نفتی الشراره در لیبی

یک گروه ناشناخته مسلح، به سرکردگی فردی که ادعا می‌شود خلیفه حفتر بوده است، سه شنبه این هفته یک میدان مهم نفتی در جنوب لیبی را تصرف کردند.

اخبار بین الملل-براساس اعلام شرکت ملی نفت لیبی، دیروز سه شنبه این گروه ناشناخته پس از حمله به تأسیسات، میدان نفتی الشراره را تصرف کردند. شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این گروه مسلح بدون توجه به پیامد‌های ناگواری که برای دولت لیبی دارد، مدیر تاسیسات را مجبور به توقف فعالیت‌های این میدان نفتی کرده بودند. این در حالی بود که شرکت ملی نفت لیبی به کارکنان خود در میدان الشراره دستور داده بود از افراد مسلح اطاعت نکنند. آن‌ها همچنین با دفتر دادستان کل، اینترپل و سازمان ملل در مورد اوضاع تماس گرفته و درخواست کمک کردند.»

میدان نفتی الشراره از فوریه سال ۲۰۱۹ تحت کنترل ارتش ملی لیبی به سرپرستی ژنرال خلیفه حفتر بوده است. خلیفه حفتر در حالی بار دیگر به این میدان نفتی حمله کرده است که فقط چند روز از آغاز فعالیت آن می‌گذرد. تولید نفت در میدان نفتی الشراره برای دومین بار طی بیست و چهار ساعت گذشته است که متوقف می‌شود. علت اصلی توقف فعالیت‌های این میدان نفتی، مشکلات عدیده فنی بوده است.

گفته می‌شود طی سه ماه آینده ظرفیت تولید میدان نفتی الشراره به ۳۰ هزار بشکه در روز برسد.

در همین حال، نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی ضمن اعلام آخرین هشدار به نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر، مواضع آن‌ها را در سرت هدف قرار دادند. سفارت آمریکا در طرابلس در بیانیه‌ای از همه طرف‌ها خواست به درگیری‌ها پایان دهند و با عمل به تعهدات خود بر اساس قوانین بین المللی‌، از هر گونه اقدام انتقام جویانه و خرابکارانه خودداری کنند. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از همه طرف‌های مناقشه در لیبی خواست بلافاصله به همه عملیات نظامی پایان دهند و به شکلی سازنده به برگزاری مذاکرات بپردازند.

در پی سقوط حکومت معمر القذافی، لیبی وارد یک بحران سیاسی عمیق شده و همچنان هم به ثبات نرسیده است. خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته لیبی، حاکمیت دولت وفاق ملی را نمی‌پذیرد و ضمن حمله به طرابلس قصد دارد تا فائز السراج را از قدرت برکنار کند، این در حالی است که دولت وفاق ملی مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته است.