آمریکا آماده ترک پیمان تسلیحاتی با روسیه است

واشنگتن کاملا آمادگی دارد از پیمان دو جانبه استارت نو با مسکو که درباره کاهش بیشتر سلاح‌های تهاجمی راهبردی دو کشور است، خارج شود، اما همچنان تمام گزینه‌ها را مد نظر قرار می‌دهد.

اخبار بین الملل-اگر واشنگتن و مسکو نتوانند پیمان استارت نو را تمدید کنند، مدت اجرای آن در ماه فوریه منقضی می‌شود.

یک مقام ارشد دولتی آمریکا که به نام وی اشاره نشده است، گفت: ما کاملا خواهان ترک این پیمان هستیم. اما این را هم باید بگویم در حقیقت تمام گزینه‌ها هنوز بر روی میز قرار دارند.

طرف آمریکایی با وجود مخالفت پکن بر مشارکت چین در این توافق تاکید دارد. زرادخانه سلاح‌های تهاجمی راهبردی چین چندین برابر کوچکتر از زرادخانه‌های روسیه و آمریکاست.

در همین حال، مارشال بیلینگزلی، نماینده ویژه جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در زمینه کنترل تسلیحات، در ماه مه طی مصاحبه‌ای گفته بود: «آنچه با آن موافق نیستم و آنچه به عقیده من بسیار خطرناک به نظر می‌رسد این است که پیش از آنکه بتوانیم کنترل تسلیحاتی مناسبی داشته باشیم، چین اجازه یابد در زمینه میزان دسترسی به سلاح‌های هسته‌ای راهبردی به آمریکا و روسیه برسد. این یعنی ما در واقع در میان یک مسابقه تسلیحاتی سه جانبه قرار خواهیم گرفت.»

هنوز مشخص نیست دولت آمریکا چگونه می‌خواهد چین را متقاعد کند تا در مذاکرات شرکت کند. به گفته بیلینگزلی، روی مسکو برای این کار حساب می‌شود، زیرا روسیه پیمان‌های کنترل تسلیحات چندجانبه قدیمی و روابط نزدیکی با چین دارد.

واشنگتن پست همچنین نوشت که ادعا‌های مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه چین یک سلاح هسته‌ای کوچک آزمایش کرده بود، می‌تواند آغازگر تلاش برای تحت فشار قرار دادن پکن برای حضور پای میز مذاکرات باشد.

یک مقام ارشد دولت ترامپ که خواست نامش فاش نشود، در ماه مه به این روزنامه گفت امکان تمدید پیمان استارت نو وجود دارد، اما چارچوب کنونی برای آینده مناسب نیست. به اعتقاد وی چارچوب مناسب برای آینده یک رویکرد سه جانبه است که امکان راستی آزمایی کارآمدی هم داشته باشد.

روز سه شنبه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، این احتمال را که در مدت زمان کوتاهی طرف‌های دیگری به توافق‌های کنترل تسلیحات بپیوندند، ضعیف دانست، اما گفت روسیه از تحولات این چنینی استقبال می‌کند. وی اظهار داشت روسیه آمادگی لازم برای شرکت در مذاکرات کنترل تسلیحات سه جانبه را در چین مشاهده نکرده است و فکر هم نمی‌کند این موضع در آینده نزدیک تغییر کند.