اختلاف‌نظر در نحوه سرکوب تظاهرات و اخراج وزیر دفاع آمریکا

به دلیل اختلاف نظر بر سر استفاده از نظامیان آمریکایی در سرکوب معترضان ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا آستانه اخراج «مارک اسپر» پیش رفته است.

اخبار بین الملل-مشاوران ترامپ در کاخ سفید و متحدانش در کنگره وی را از این تصمیم منصرف کرده‌اند.

مقامات آمریکایی به این نشریه گفتند: به دلیل عدم حمایت از تصمیم استفاده از نظامیان آمریکایی در سرکوب اعتراضات شکل گرفته در پی قتل «جورج فلوید»، ترامپ به شدت از مارک اسپر خشمگین شده است.

با گذشت دو هفته از قتل بی‌رحمانه جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس شهر مینیاپولیس، شهر‌ها و ایالت‌های مختلف آمریکا همچنان صحنه اعتراضات به نژادپرستی است.

این اعتراضات پس از آن شکل گرفت که پلیس شهر مینیاپولیس جورج فلوید را که مدعی بود «کلاهبرداری» کرده به شکل فجیعی خفه کرد و به قتل رساند.

همزمان با شعله‌ور شدن اعتراضات در آمریکا و خصوصا در واشنگتن، مقامات امنیتی کاخ سفید به تکاپو افتاده‌اند تا خطرات احتمالی علیه کاخ سفید در پی اعتراضات اخیر را کاهش دهند. به این منظور کارگزاران امنیتی کاخ سفید دور تا دور دفتر ریاست جمهوری آمریکا را حصارکشی کرده‌اند.

پیش از این نیز نشریه نیویورکر فاش کرد رئیس ستاد نیرو‌های مسلح آمریکا در اعتراض خود به رئیس‌جمهور این کشور درباره استقرار نیرو‌های ارتش در خیابان‌ها برای سرکوب معترضان، صدای خود را در برابر ترامپ بالا برد.

این نشریه به نقل از منابع مطلع در داخل کاخ سفید افزود: ژنرال میلی در اعتراض به درخواست ترامپ برای استقرار نیرو‌های ارتش در خیابان‌های شهر‌های آمریکا برای پایان دادن به اعتراضات، صدای خودش را در برابر ترامپ بالا برد.

طبق این گزارش، میلی تاکید کرد استقرار نیرو‌های ارتش در شهرها، بر خلاف قانون اساسی آمریکاست و گفته است: «من اینکار را نخواهم کرد».

در همین حال شهردار واشنگتن اعلام کرد نیرو‌های ارتش آمریکا همچون «سربازان اسباب بازی» در دست دونالد ترامپ هستند تا از آن‌ها برای ارعاب معترضان بهره بگیرد.

«موریل باوزر» در مصاحبه‌ای با تاکید بر این موضوع گفت: همه ما شاهد هستیم که در آمریکا از نظامیان همانند سربازان اسباب بازی برای ترساندن مردم در شهر‌های مختلف از جمله واشنگتن استفاده می‌شود.

شهردار واشنگتن که پیشتر نیز اقدام رئیس جمهور آمریکا برای توسل به ارتش برای سرکوب معترضان ضد نژادپرستی را بار‌ها مورد انتقاد قرار داده بود، اخیرا با حروف بزرگ و در یکی از خیابان‌های منتهی به کاخ سفید عبارت «جان سیاهان اهمیت دارد» را نوشت. وی درباره این اقدام منتقدانه خود علیه دولت گفت: این نمادِ شعار‌های ما بر ضد اقدامات نژادپرستانه در آمریکاست و نیز شاخصه بخشی از شهرمان است که در تصرف نیرو‌های فدرال است.