الحاق کرانه باختری اشغالگری را همیشگی می‌کند

سناتور برنی سندرز، نماینده ایالت ورمونت در سنای آمریکا طرح تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های تحت اشغال خود را غیر قابل قبول توصیف کرد.

اخبار بین الملل-سناتور ایالت ورمونت که پیش از این نیز مواضعی ضد نخست وزیر رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده بود، در پیامی توئیتری نوشت: الحاق سرزمین فلسطین از سوی اسرائیل سبب اشغالگری دائم خواهد شد و این غیر قابل قبول است.

سناتور سندرز ویدئویی از سخنان روز شنبه خود خطاب به تظاهرکنندگان مخالف با الحاق کرانه باختری در سرزمین‌های اشغالی را در توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: من با افتخار هزاران اسرائیلی، عرب و یهودی، که علیه این (الحاق کرانه باختری) اعتراض می‌کردند، را مورد خطاب قرار دادم. در آن پیام ویدئویی نیز سناتور برجسته دموکرات هر گونه اقدام برای الحاق کرانه باختری را محکوم کرد و خواستار پایان اشغالگری صهیونیست‌ها شده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با تشکیل کابینه جدید، وعده داده تا برنامه الحاق بخشی از کرانه باختری به اراضی اشغالی را پیگیری کند. طرحی که در ابتدا دونالد ترامپ آن را در قالب «معامله قرن» مطرح کرد، طرحی کاملا صهیونیستی که طبق آن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود و بخش‌های بسیار دیگری به اراضی اشغالی افزوده خواهد شد.

طبق طرحی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موسوم به «معامله قرن» اعلام کرده است ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری و غور اردن به اراضی اشغالی ملحق می‌شوند. بر این اساس کرانه باختری، مرزی با رود اردن و بحر المیت نخواهد داشت.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در نامه‌های جداگانه‌ای به رهبران ۴۰ کشور نسبت به تلاش رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی هشدار داد و خواستار تحرک فوری برای توقف اجرای این طرح شد. سران کشور‌های مسلمان به طرح معامله قرن واکنش تندی نشان دادند و آن را مردود دانستند. از سوی دیگر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تاکید کرده است که رام‌الله دیگر به هیچ یک از معاهدات امنیتی خود با رژیم صهیونیستی پایبند نخواهد بود.