محرومیت نیروهای سیاه‌پوست پلیس آمریکا از سمت‌های رده بالا

رئیس اتحادیه پلیس در بالتیمور معترضان ضد نژادپرستی را دسته تبهکارها خواند، رئیس اتحادیه پلیس در فیلادلفیا به آن‌ها «دسته حیوانات هار» گفت و رئیس اتحادیه پلیس در سنت لوئیس دادستان سیاه‌پوست این شهر را که از اصلاحات در ساختار پلیس آمریکا حمایت کرده و در نتیجه رای مردم به این سمت رسیده، تهدیدی برای جامعه خوانده که باید در صورت لزوم با زور برکنار شود.

اخبار بین الملل- هر سه رئیس اتحادیه‌های پلیس در این سه شهر آمریکا که معترضان را این گونه توصیف کرده‌اند، یک نقطه مشترک دارند و آن سفیدپوست بودنشان است.

«پروژه مارشال» با جمع‌آوری داده‌های جمعیتی از ادارات اصلی پلیس آمریکا دریافت در بسیاری از شهرهای آمریکا رئیس اتحادیه‌های پلیس سفیدپوست هستند. در ۱۵ شهر بزرگ آمریکا که بیشتر افسران پلیس آن‌ها رنگین‌پوست هستند، تنها رئیس اتحادیه پلیس «ممفیس» سیاه‌پوست است و مابقی همگی سفیدپوست هستند.

در شهرستان «میامی-دید» چهار پنجم افسران پلیس سیاه‌پوست هستند، اما رئیس اتحادیه پلیس آن سفیدپوست است. در واشنگتن تنها یک سوم نیروهای پلیس از نژاد سفید هستند اما رئیس آن‌ها باز هم یک سفیدپوست است.

این مسئله در اغلب شهرهای آمریکا که دارای جمعیت بزرگی از سیاه‌پوستان هستند مانند آتلانتا، نیواورلئان، هیوستون و لس آنجلس صدق می‌کند؛ در حالی که اغلب نیروها از سیاه‌پوستان هستند، فردی که منافع آن‌ها را نمایندگی می‌کند و در عموم از طرف آن‌ها سخن می‌گوید، یک سفیدپوست است.

به طور کلی این مسئله در کل ساختار رهبری اتحادیه‌های پلیس و انجمن‌های پلیس در آمریکا دیده می‌شود. پلیس اتحادیه برادری شیکاگو در رده‌های ارشد خود هیچ نیروی سیاه‌پوستی ندارد. در اتحادیه مشابه در کالیفرنیا هم در هیئت اجرایی آن ۹ مرد سفیدپوست و تنها یک سیاه‌پوست وجود دارد.

مثل سایر اتحادیه، رئیس اتحادیه پلیس هم باید برای حقوق و مزایای نیروهای خود و حمایت از شغل آ‌ن‌ها وارد مذاکره شود. اما در مورد اتحادیه‌های پلیس آمریکا از آن جا که روسای آن‌ها سفیدپوست هستند، توانسته‌اند با عقد قراردادهایی اخراج یا تنبیه افسرانی که به دلیل خشونت و نژادپرستی متهم هستند را غیرممکن کنند.

بنابر گزارش گاردین، گرچه در دهه‌های اخیر به تعداد افسران سیاه‌پوست و لاتین‌تبار آمریکا اضافه شده، اما همچنان در سطوح مدیریتی سفیدپوست‌ها هستند که بر نیروهای سیاه‌پوست ریاست می‌کنند.

آمریکا در روزهای گذشته، پس از انتشار فیلمی از قتل نژادپرستانه یک مرد سیاه‌پوست به دست افسر سفیدپوست پلیس به صحنه اعتراض یکپارچه علیه نژادپرستی و خشونت پلیس تبدیل شده است.