آمریکا حقی برای درخواست احیای تحریم‌ها ندارد

دفتر نمایندگی چین در سازمان ملل شامگاه پنجشنبه در صفحه توئیتر خود اعلام کرد وانگ یی، وزیر خارجه این کشور طی نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت تاکید کرده که واشنگتن به دلیل خروج از برجام، حقی برای درخواست احیای تحریم‌ها ندارد.

اخبار بین الملل - در این پیام توئیتری که در دو بخش ارسال شده، آمده است: در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و نیکلاس دو ریویر، رئیس شورای امنیت، وانگ یی، وزیر امور خارجه به موضع چین در مورد موضوع هسته‌ای ایران اشاره و اعلام کرد چین قاطعانه به حفظ اقتدار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و اثربخشی برجام تاکید دارد.

در بخش دوم این توئیت به خواسته‌های وزیر امور خارجه چین اشاره شده و آمده است: کلیه مقررات قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از تنظیمات مربوط به تسلیحات، باید با جدیت اجرا شود. آمریکا دیگر از اعضای برجام نیست و حق در خواست برای بازگشت فوری به [برنامه های] شورای امنیت سازمان ملل ندارد. تنها راه برای پیشبرد، محافظت مؤثر و اجرای برجام است.

این در حالی است که هوا چان‌یینگ طی کنفرانس خبری خود در روز پنچ‌شنبه ضمن انتقاد از آمریکا در خصوص خروج یکجانبه از برجام، از واشنگتن خواست تا به این توافق بین‌المللی پایبند باشد و به آن بازگردد.

وزیر خارجه چین در نامه‌ای به ۱۵ کشور عضو شورای امنیت و همچنین آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، تلاش‌های آمریکا علیه ایران را به دلیل خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مردود و غیرقابل قبول دانست.

تازه‌ترین تلاش دولت آمریکا در زمینه اعمال تحریم علیه ایران ، در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران است که در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید. بر اساس یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشور‌ها را خواهد داشت.