کشف 3 گور جمعی در لیبی

نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی، دیروز (جمعه - ۱۲ ژوئن)، از یافتن سه گور جمعی در شهر «ترهونه» و اطراف آن در جنوب شرق «طرابلس» خبر داد و اعلام کرد که با یافتن این سه گور جمعی، شمار گورهای جمعی در این شهر پس از بازپس گرفتن آن از نیروهای «خلیفه حفتر» موسوم به ارتش ملی لیبی به ۱۱ عدد می‌رسد.

اخبار بین الملل-بر اساس بیانیه مرکز اطلاع‌رسانی عملیات «برکان الغضب» (آتشفشان خشم)، در فیس‌بوک، این گورهای جمعی در دو منطقه «المشروع الزراعی» و «سوق الخمیس » در نزدیکی شهر ترهونه کشف شد.

در این بیانیه آمده است: کمیته مسئول این امر در وزارت دادگستری دولت لیبی، در اطراف این گورها علامت هشدار نصب کرده و با بسته اعلام کردن این مناطق و دور نگه داشتن افراد عادی از این مناطق، زمینه را برای بیرون آوردن اجساد قربانیان بر اساس اصول متداول فراهم ساختند.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید»،  در روزهای اخیر، نیروهای دولت وفاق ملی لیبی، هشت گور جمعی دیگر در ترهونه یافته‌اند. این شهر  به عنوان مرکز عملیات و تأمین شبه نظامیان حفتر مورد استفاده قرار می‌گرفت که هفته پیش به کنترل نیروهای دولت لیبی درآمد و گفته می‌شود که نیروهای حفتر، مرتکب جنایات متعددی علیه ساکنان این شهر شده‌اند.

«الطاهر السنی» نماینده لیبی در سازمان ملل نیز ابراز تعجب کرد که با وجود یافتن گورهای جمعی در ترهونه، باز دادگاه کیفری بین‌المللی (لاهه)، خواستار ارائه ادله لازم درباره جنایات نیروهای حفتر در این شهر است.

وی طی پستی در «توئیتر» پیش از اعلام یافته شدن سه گور جمعی جدید در این شهر، نوشت: هشت گور جمعی در ترهونه یافته شده و پیکرهای برخیی اعضای خانواده‌ها و ساکنان این شهر در چاه‌ها و چاله‌هایی پیدا شده و برخی از آنها، زنده به گور شده‌اند.

وی در ادامه نوشت که زمان کشته شدن تمام قربانیان این جنایت به دوره سیطره نیروهای حفتر بر شهر ترهونه باز می‌گردد، پس چه کسی هنوز از گفت‌وگو با این جنایتکار جنگی سخن می‌گوید؟ آیا دادگاه کیفری بین‌المللی نیازمند ادله‌ای دیگر علیه او است؟

پنج شنبه پیش،هیأت نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی (UNSMIL) نیز با انتشار بیانیه‌ای کشف گورهای دسته‌جمعی در ترهونه و سایر مناطق را «وحشتناک» خوانده و اعلام کرد این موارد نقض حقوق بشر محسوب می‌شود و خواستار تحقیقات سریع و شفاف درباره یافته شدن 8 گور جمعی در جنوب شرق طرابلس شد.

«استفان دوژاریک» سفیر هلند در لیبی نیز تصاویر و گزارش‌های مربوط به گورهای جمعی در شهر ترهونه با وحشتناک و غیر قابل قبول دانست و طی پستی در توئیتر نوشت که هلند از درخواست هیأت نمایندگی سازمان ملل متحد در لیبی برای انجام تحقیقات بی طرفانه درباره این گورها حمایت می‌کند.

به دنبال سرنگونی معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، دولت جدید لیبی تحت توافقی سیاسی به رهبری سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد. از آوریل سال ۲۰۱۹ نیروهای تحت فرماندهی خلیفه حفتر با این دولت که ترکیه با آن اعلام همبستگی کرده، در جنگ قدرت هستند.

به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست «فایز السراج» مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

ژنرال حفتر از ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۸ با چراغ سبز عربستان سعودی و حمایت سیاسی و تسلیحاتی این کشور و کشورهای عربی مصر و امارات درصد تصرف شهر طرابلس (پایتخت رسمی لیبی و محل استقرار دولت سراج) برآمد ولی با ورود نظامی ترکیه و حمایت‌های قطر این حملات بی‌نتیجه ماند و طی چند ماه گذشته نیروهای حفتر متحمل شکست‌های سنگینی شده‌اند.