برزیل با تحریم‌های اقتصادی واشنگتن بر ونزوئلا همراه شد

شرکت دولتی نفت برزیل «پتروبراس» در تصمیمی که نشانه پیروی این کشور آمریکای جنوبی از تحریم‌های دولت ایالت متحده علیه ونزوئلاست، به شرکت‌های اجاره دهنده کشتی‌های نفتکش ابلاغ کرده از شناورهایی که در ۱۲ ماه گذشته در بندرهای آن کشور پهلو گرفته‌اند، استفاده نخواهد کرد.

اخبار بین الملل-واشنگتن در سال جاری کشتی‌های نفتکش و شرکت‌های کشتیرانی را که با ونزوئلا تعامل و دادوستد داشته‌اند با هدف کاهش دادن درآمدهای نفتی این کشور آمریکای لاتین، تحریم و تهدید کرده که می‌تواند موارد بیشتری را به فهرست تحریمی خود بیفزاید. این اقدام ممکن است با افزایش شدید هزینه اجاره کشتی‌ها، به تبادلات بازرگانی دریایی آسیب زیادی برساند.

در بیانیه پتروبراس آمده است: ما به تازگی به شرکت های تامین‌کننده کشتی‌های نفتکش برای این شرکت تاکید کرده‌ایم که پیشنهادهای به‌کارگیری کشتی‌هایی را که در دوره تحریم ۱۲ ماهه در ونزوئلا فعالیت کرده‌اند، نمی‌توانیم بپذیریم.

براساس این بیانیه، این شرکت برای پرهیز از اجاره کردن کشتی‌ها برخلاف مقررات دفتر کنترل دارایی‌های (اوفاک) وزارت خرانه‌داری (دارایی) ایالات متحده، بندی به قراردادهای اجاره کشتی‌های نفتکش افزوده است.

در دوره ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو در برزیل که خود را پیرو سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا توصیف می‌کند، برزیل و شرکت دولتی نفت آن (پتروبراس) از ونزوئلا فاصله گرفته‌اند.

تارنمای بلومبرگ نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت: واشنگتن در راستای تلاش‌های خود برای قطع تجارت آزاد میان ایران و ونزوئلا، قصد دارد ۵۰ فروند نفتکش دیگر را تحریم کند.

شبکه خبری اسپانیایی یونیویزیون نیز در گزارشی اعلام کرد، در حالی که ونزوئلا با مشکلات مالی فراوان روبروست و میلیاردها دلار دارایی‌های عمومی این کشور، توسط دولت‌های غربی مانند دولت ترامپ در حال مصادره است، خوان گوایدو رهبر مخالفان این کشور آمریکای لاتین در تلاش برای بازگردان این اموال با هدف کسب مشروعیت برای خویش است.

دولت ونزوئلا همچنین ۱۱.۵ میلیارد دلار دارایی مصادره شده در خارج از کشور دارد که بیشتر آن از درآمد حاصل از فروش نفت است.