ماموریت دشوار الکاظمی در سایه سیاست‌های خصمانه «ترامپ»

نشریه «اشتاندارد» اتریش ماموریت نخست‌وزیر عراق برای سامان‌دادن به اوضاع این کشور را با وجود سیاست‌های خصمانه «دونالد ترامپ»، «بسیار دشوار» ارزیابی‌کرد.

اخبار بین الملل-این نشریه امروز (شنبه) در مطلبی با اشاره به گفت‌وگوهای راهبردی دولت عراق با آمریکا نوشت: تا زمانی که اقدامات خصمانه ایالات متحده علیه ایران از سوی رئیس جمهوری ترامپ ادامه یابد، نخست‌وزیر عراق با یک کار بسیار دشوار روبرو است.

بر این اساس در ابتدای سال‌جاری میلادی ترور سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» در بغداد منجر به رویارویی جدی ایران و آمریکا شد و بیم آن می‌رفت که این اقدام واشنگتن به راحتی از کنترل خارج شود.

هر چند از آن زمان تاکنون هر دو طرف یک گام از پرتگاه نظامی دورتر شده‌اند و اوضاع در منطقه موقتا آرام شده است، اما از نظر روحیه عمومی و آینده نامشخص عراق، وضعیت این کشور با توجه به وضعیت منطقه چندان تغییری نکرده است.

به نوشته این نشریه اتریشی، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر جدید عراق که از ۷ ماه می (۱۸ اردیبهشت) به این سمت انتخاب شده، خود محصول این آرامش موقت است. به رغم روابط خوب وی با آمریکا، ایرانیان و هواداران آنها در عراق نیز او را پذیرفته‌اند که این البته کافی نیست. برای تأمین امنیت عراق، الکاظمی باید آمریکا و متحدانش را متقاعد کند که «حاکمیت کامل» چیزی بیش از یک جمله زیبا از ماده ۱ قانون اساسی عراق است.

بر این اساس یافتن راه حل مناسب، فرمولی طلایی است که وضعیت جغرافیایی را با نیازهای سیاست امنیتی عراق مرتبط می‌کند و در این مسیر گفت‌وگوهای راهبردی با آمریکا بسیار حائز اهمیت است.

طبق این گفت‌وگوها که بین بغداد با واشنگتن از پنجشنبه گذشته آغاز شده، ایالات متحده نیروهای نظامی خود را که در عراق مستقر شده‌اند، کاهش می‌دهد. در نگاه اول این توافق بسیار مبهم است، اما به‌زودی ساعت حقیقت فراخواهد رسید. نکته حائز اهمیت این است که تا زمانی که دوره مقابله آمریکا و ایران توسط رئیس جمهوری ترامپ ادامه دارد، تلاش‌های نخست‌وزیر الکاظمی چندان موثر نخواهد بود.

دولت عراق و آمریکا بامداد جمعه با انتشار بیانیه مشترکی در خصوص گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور که عصر پنجشنبه برگزار شد، بر کاهش نیروهای آمریکایی در عراق تأکید کردند.

در متن این بیانیه مشترک آمده است: بر اساس توافق‌نامه چارچوب راهبردی روابط دوستی و همکاری سال ۲۰۰۸ منعقده میان جمهوری عراق و ایالات متحده آمریکا، بحث‌های این نشست از طریق جلسات ویدئو کنفرانس میان دو طرف با نمایندگی «عبدالکریم هاشم مصطفی» معاون وزیر امور خارجه عراق و «دیوید هیل» با نمایندگی از دولت ایالات متحده آمریکا برگزار شد و موضوعاتی از قبیل امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، موضوعات سیاسی و روابط فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه آمده است: دو کشور بار دیگر بر اصول توافق‌نامه چارچوب راهبردی سال ۲۰۰۸ تأکید کردند. همچنین ایالات متحده آمریکا بار دیگر بر احترام خود به حاکمیت عراق، تمامیت ارضی و تصمیمات صادره از سوی مقامات قانونی و اجرایی این کشور تأکید کرد.