اردوغان به دنبال سیطره کامل بر لیبی است

شبه‌نظامیان تحت امر خلیفه حفتر روز شنبه در واکنش به تحرکات اخیر ترکیه در لیبی ، مدعی شدند: «رجب طیب اردوغان ، رئیس‌جمهور ترکیه به دنبال سیطره کامل بر لیبی است و نیت خیرخواهانه‌ای در قبال مردم کشور ندارد».

اخبار بین الملل-ارتش تحت امر حفتر به اهمیت شهر سرت که در حد فاصل بین طرابلس و بنغازی قرار گرفته، اشاره کرده و گفته است که این شهر برای تسلط بر لیبی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. شهر سرت با توجه به منابع نفتی و گازی که دارد از حساسیت بالایی نزد طرف‌های درگیر در لیبی برخوردار است. شهر سرت مدتی در اشغال گروه‌های تروریستی و تکفیری قرار داشت.

ارتش ترکیه اخیرا اعلام کرده که برای کنترل بهتر نظامیان خود در لیبی قصد دارد تا ضمن اقتتاح دو پایگاه، نظامیان خود را در آن مستقر کند. اتهام‌زنی ارتش تحت امر حفتر به ترکیه در حالی مطرح می‌شود که کشورهایی نظیر امارات و عربستان هم از پیشروی های نظامی حفتر در لیبی حمایت می‌کنند. 

حضور پررنگ ترکیه وسایر کشورهای خارجی در بحران لیبی در حالی است که سازمان ملل طی بیانیه‌ای از همه طرف های خارجی درگیر در بحران لیبی خواسته تا دخالت‌های خود در این کشور را متوقف کنند. سازمان ملل از طرف‌های داخلی درگیر در لیبی هم خواسته تا ضمن اقدام به آتش‌بس در گفت‌وگوهای صلح شرکت کنند.