تنش بین کاخ سفید و پنتاگون

غیبت فرماندهان بلندپایه ارتش آمریکا در مراسم فارغ‌التحصیلی آکادمی نظامی ”وست پوینت“ در نیویورک، نشانه تشدید تنش بین کاخ سفید و پنتاگون است.

اخبار بین الملل-دونالد ترامپ  در سخنرانی خود در آکادمی نظامی وست پوینت فقط از روی متن سخنرانی کرد و آنطور که عده‌ای نگران بودند، هیچ حرف آتشین سیاسی نزد. به ویژه که روابط او با فرماندهان پنتاگون در بهترین شرایط قرار ندارد. ترامپ که از موضع مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا در مخالفت با استفاده از یگان‌های نظامی در خاموش کردن اعتراضات ناراضی است، تلاش کرد نگرانی فرماندهان نظامی را درباره درگیر کردن ارتش در سیاست، کاهش دهد. ژنرال مارک میلی از حضور در کنار ترامپ با لباس نظامی در کلیسای سنت جان، پس از برهم زدن تحصن معترضان در اطراف آن با توسل به زور، عذرخواهی کرده بود. زیرا ناظران عکس حضور ژنرال میلی در این کلیسا را نشانه قرار گرفتن ارتش در پشت سر رئیس جمهور علیه شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز دانستند.

گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن است که مارک اسپر به فکر استعفا افتاده بود. این در حالی است که گزارش وال استریت ژورنال فاش کرد ترامپ به علت مخالفت مارک اسپر با استفاده از ارتش برای سرکوب اعتراضات، در آستانه برکناری اسپر قرار گرفته بود. همچنین اختلاف دیگری درباره شخصیت‌های مربوط به دوره برده‌داری در آمریکا پدیدار شد. مسئولان پنتاگون از تغییر اسامی شماری از پایگاه‌های نظامی که به اسم فرماندهان طرفدار برده‌داری نامگذاری شده است، استقبال کردند. اما دونالد ترامپ به سرعت این ایده را رد کرد که اختلاف علنی دیگری بین او و فرماندهان نظامی است.

صد‌ها نفر از فارغ‌التحصیلان سابق آکادمی نظامی وست پوینت، با انتشار نامه‌ای از موضع فرماندهان پنتاگون در برابر تظاهرات فعلی انتقاد کردند و از نظامیان جدید خواستند به سوگند وفاداری به قانون اساسی و نه به هیچ یک از رهبران یا احزاب سیاسی، پایبند باشند.