ورود هواپیمای خلیفه حفتر به ونزوئلا

آمریکا به دنبال بررسی و اثبات ادعا‌هایی درباره سفر ژنرال خلیفه حفتر ، فرمانده نیرو‌های موسوم به ارتش ملی لیبی به ونزوئلا برای تضمین معاملات نفتی است!

اخبار بین الملل-دیوید شنکر، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در یک کنفرانس ویدئویی اعلام کرد این ادعا‌ها در حال بررسی است. وی گفت: مجازات‌های آمریکا و سازمان ملل مشمول کسانی می‌شود که خارج از سرپرستی قانونی شرکت ملی نفت لیبی، نفت این کشور را صادر می‌کنند.

پیشتر، خوآن گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلا مدعی شده بود هواپیمای خلیفه حفتر یکشنبه گذشته در ونزوئلا فرود آمده است. او هیچ مدرکی مبنی بر ورود حفتر به کاراکاس و چگونگی دستیابی به این اطلاعات ارائه نکرده است.

دیوید شنکر همچنین اعلام کرد اگرچه جنبه‌های مفیدی در اعلامیه قاهره وجود دارد، اما پیشنهاد مصر برای آتش بس در لیبی، تلاش میانجیگری سازمان ملل برای برقراری صلح در لیبی را نیاز دارد.

از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی معمر قذافی، در این کشور آفریقای شمالی دودستگی به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۵ به دنبال یک توافق سیاسی دولت وفاق ملی با حمایت سازمان ملل در لیبی تشکیل شد، اما نیرو‌های حفتر که در شرق این کشور مستقر بودند در سال ۲۰۱۹ به طرابلس، پایتخت و محل استقرار دولت وفاق ملی، با هدف تسخیر آن حمله کردند و از آن زمان تاکنون درگیری‌ها میان دو طرف در این کشور ادامه دارد.

طرف‌های درگیر در لیبی از حمایت کشور‌های خارجی برخوردارند و این مسئله سبب شعله‌ور شدن بیشتر جنگ و پیچیده شدن اوضاع شده است. کشور‌های خارجی هر کدام به دنبال منافع خود از یکی از گروه‌های درگیر در لیبی حمایت می‌کنند. از زمان درگیری دو گروه در لیبی، آنکارا حمایت‌های خود را از دولت وفاق ملی انجام داده است. در اواخر ۲۰۱۹ فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی به طور رسمی از آنکارا درخواست کمک نظامی کرد و بلافاصله نیرو‌ها و تجهیزات نظامی ترکیه راهی لیبی شدند.