اشغال کرانه باختری منجر به فاجعه می‌شود

طرح جنجالی رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری همچنان واکنش‌های مختلفی را از سوی چهره‌های سیاسی مختلف در پی دارد و این بار «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین تل‌آویو از این طرح انتقاد کرد.

اخبار بین الملل-اولمرت چندی پیش ضمن مخالفت با طرح اشغال کرانه باختری، هشدار داده بود که این طرح منجر به فاجعه می‌شود و بهانه‌های تل‌آویو برای اعمال حاکمیت بر دره اردن نیز «بی‌معنی» است.

بعد از این اظهارات بود که شبکه رادیویی 103FM رژیم صهیونیستی به سراغ اولمرت رفت و از او درباره مواضعش علیه طرح اشغال کرانه باختری پرسید.

به نوشته وبگاه «عاروتص‌شوع»، وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی از زمان جنگ «یوم کیپور» تا کنون با کشور اردن وارد درگیری دیگری نشده، گفت: «این ادعا که ما به دره اردن نیاز داریم، بی‌معنی است».

بر این اساس، این سیاستمدار صهیونیست با اشاره به طرح صلحی که خودش در زمان نخست‌وزیری به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد نداده بود، اظهار داشت آن طرح اطمینان حاصل می‌کرد که یک ارتش خارجی نمی‌تواند از شرق فلسطین اشغالی به این منطقه حمله کند و از طرفی اگر این اتفاق بیافتد، ارتش رژیم صهیونیستی می‌توانست با حضور در دره اردن، مانع آن شود.

اولمرت، سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم کنونی این رژیم در ممانعت از گسترش نفوذ ایران به سوریه را شکست خورده توصیف کرده و افزود: «واقعیت ژئوپلتیک در سوریه، اکنون از سال‌های قبل متفاوت است و همین به نوبه خود باعث بی‌تفاوتی در نتانیاهو و نهایتاً منجر به ورود ایران به این کشور شد».

وی در بازگشت به موضوع اشغال کرانه باختری، گفت تمام ارتش رژیم صهیونیستی با اجرای یکجانبه این طرح مخالف است و درباره نتایج فاجعه‌بار آن هشدار می‌دهد.

به نوشته این پایگاه خبری، اولمرت در ادامه با بیان اینکه نتانیاهو افکار عمومی را درباره طرح اشغال فریب داده، توضیح داد: «همگان به دلیل عواقب وسیعی که الحاق یکجانبه برای امنیت اسرائیل درخصوص وخیم شدن وضعیت اردن دارد، با آن مخالف هستند».

این مقام پیشین صهیونیست سپس با تاکید بر لزوم حضور ارتش رژیم صهیونیستی در مرز با اردن، اما گفت این امر باید در چارچوب توافقی با تشکیلات خودگردان، دولت اردن و جامعه بین‌المللی انجام شود.

رژیم صهیونیستی قصد دارد با حمایت‌های دولت آمریکا، ۳۰ درصد از کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسماً اشغال کند. مقامات و گروه‌های فلسطینی این اقدام را بخشی از طرح ضد فلسطینی آمریکا موسوم به معامله قرن می‌دانند و به همین دلیل خواستار قطع همکاری با آمریکا و اسرائیل هستند.

وبگاه «تایمز اسرائیل» نیز به نقل از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی نوشته بود نتانیاهو قصد دارد طرح اشغال را با اعلام الحاق سه منطقه شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری آغاز کند و این طرح از دره اردن یا دیگر مناطق شهرک‌ها شروع نمی‌شود.