محکومیت عملیات نظامی ترکیه در عراق

اتحادیه عرب عملیات تازه ترکیه در شمال عراق را محکوم کرد.

اخبار بین الملل- احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب عملیات نظامی را که ترکیه در مناطق شمالی عراق با بهانه پیگیرد قرار دادن عناصر حزب کارگران کردستان آغاز کرده محکوم و تأکید کرد مداخله نظامی ترکیه به مثابه تجاوز به حاکمیت عراق محسوب می‌شود و بدون هماهنگی با دولت بغداد به انجام رسیده است. این مسأله نشانگر بی توجهی آنکارا به قانون بین الملل و روابط خود با همسایگان عرب است.

پیشتر نیز اتحادیه عرب با صدور قطعنامه‌ای مداخلات ترکیه را در شمال عراق محکوم کرده بود.

گفتنی است فرماندهی عملیات مشترک عراق نیز امروز نقض حریم هوایی کشورش از سوی جنگنده‌های ترکیه و نیز هدف گرفته شدن اردوگاه پناهندگان در نزدیکی شهر‌های «مخمور» و «سنجار» را محکوم کرد.

فرماندهی عملیات مشترک در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نقض حریم هوایی عراق را از سوی جنگنده‌های ترکیه‌ای که یکشنبه شب به وقوع پیوست و طی آن ۱۸ هواپیمای ترکیه‌ای به سوی (سنجار- مخمور- الکویر- اربیل) تا شهرستان شرقاط در عمق ۱۹۳ کیلومتری از در داخل خاک عراق آمده و اردوگاه پناهندگان در نزدیکی مخمور و سنجار را هدف قرار دادند، محکوم می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: جنگنده‌های ترکیه تا ساعات پایانی شب گذشته به مرز‌های عراق نزدیک می‌شدند و این اقدام تحریک آمیز با پایبندی‌ها در خصوص حسن همجواری مطابق با توافقنامه‌های بین المللی همخوانی نداشته و نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می‌رود.

فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین خواهان متوقف ساختن این اقدامات و احترام و پایبندی به منافع مشترک دو کشور شد و گفت: عراق آماده بالاترین همکاری‌ها میان دو کشور و نیز کنترل اوضاع امنیتی در مرز‌های مشترک است.