بنر ضدنژادپرستی از سر در سفارت آمریکا برداشته شد

سفارت آمریکا در کره جنوبی به دستور مستقیم دولت آمریکا مجبور شد بنر «زندگی سیاهان اهمیت دارد» را که چندی پیش در حمایت از جنبش ضد نژادپرستی بر سر در این محل نصب شده بود، بردارد.

اخبار بین الملل- برداشتن بنر به دستور مستقیم وزارت امور خارجه آمریکا و دفتر مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور بوده است.

هری هریس، سفیر آمریکا در کره جنوبی که از این جنبش حمایت می‌کند، پس اجرای این دستور در حساب کاربری توئیتر خود به جمله‌ای از جان اف کندی، رئیس جمهور اسبق آمریکا بسنده کرد و نوشت: «از گوناگونی [نژادها] ما قدرت خود را به دست می‌آوریم.»

هریس که اصالت ژاپنی-آمریکایی دارد پیش از این در واکنش به قتل وحشیانه جورج فلوید به دست پلیس آمریکا، از عواقب آن عمیقا ابراز نگرانی کرده بود.

سفارت آمریکا در سئول پیش از این با نصب بنر سیاهی که شعار جنبش ضد نژادپرستی روی آن نوشته شده بود، با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود از این اعتراضات حمایت کرد و نوشت: «سفارت آمریکا ضمن همبستگی با هموطنان اندوهگین خود که به طور مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کنند و خواستار تغییرات مثبت هستند، در کنار آن‌ها می‌ایستد. بنر زندگی سیاهان اهمیت دارد نشانه حمایت ما از مبارزه با بی‌عدالتی‌های نژادی و خشونت پلیس است چرا که ما به دنبال جامعه‌ای فراگیرتر و عادل‌تر هستیم.»

جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد» پس از آن در آمریکا شکل گرفت که جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی توسط پلیس شهر مینیاپولیس در ایالت مینه سوتا بازداشت شد و با بی رحمی تمام به قتل رسید. اقدام خشونت بار پلیس علیه او، موج گسترده‌ای از اعتراضات علیه نژادپرستی و خشونت پلیس را در سراسر آمریکا به دنبال داشته است.

در سایر کشور‌های جهان نیز معترضان ضد نژادپرستی با الهام از حرکت مردم آمریکا دست به برگزاری تظاهرات زده‌اند.