تاکید بر لزوم اخراج نیرو‌های آمریکایی از عراق

نمایندگانی از فراکسیون‌های مختلف پارلمان عراق امروز (پنج‌شنبه) بر لزوم اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور و اجرای مصوبه مجلس تاکید کردند.

اخبار بین الملل- این نمایندگان اعلام کردند: حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق اشغالگری محسوب می‌شود و همه مراجع دینی مخالف حضور آن‌ها در عراق هستند.

بدر صائغ، عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت: افراد مذاکره کننده با آمریکا باید بدانند که عراق و پارلمان تصمیم بدون بازگشتی درباره اخراج نیرو‌های خارجی از جمله آمریکایی‌ها از کشور اتخاذ کرده‌اند.

فاضل جبار، نماینده ائتلاف صادقون هم گفت: مذاکرات میان دو کشور باید در راستای اجرای تصمیم پارلمان و رای ملت مبنی بر اخراج نیرو‌های خارجی از عراق باشد.

حامد الموسوی، نماینده ائتلاف الفتح همچنین در این باره تاکید کرد: لازم است مذاکره کننده عراقی از ۳ حقیقت اساسی مهم که جای هیچ گونه بحثی ندارد، آگاه باشد.

او افزود: این ۳ حقیقت عبارتند از اینکه اولا آمریکایی‌ها یک نیروی اشغالگر و متجاوزگر هستند. دوماً مرجعیت عالی دینی در نجف اشرف حتی دیگر مراجع دینی حضور آن‌ها در عراق را نمی‌پذیرند. سوم حضورشان از سوی همه مردم مردود و باطل است و تا زمانی که از عراق خارج نشوند، رابطه با آن‌ها عادی، صحیح و مناسب نیست.

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز پیش از این از درخواست رسمی این کمیسیون برای حاضر شدن تیم مذاکره کننده عراقی به منظور بیان برخی از مسائل در مجلس خبر داد.

کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد بر سر ارائه درخواستی رسمی به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در خصوص به حضور پذیرفتن تیم مذاکره کننده عراقی در روز‌های آتی توافق کرده است تا از تمامی جزئیات مذاکرات میان طرف آمریکایی و عراقی و اینکه آیا درخواست صریحی به واشنگتن برای خارج کردن نیروهایش از عراق طبق مصوبه پارلمان ارائه کرده است یا خیر، اطلاع یابد.

در بیانیه دو کشور پس از نشست مشترکشان آمده است: آمریکا و عراق تشخیص داده‌اند که در سایه پیشرفت‌های قابل‌توجه در زمینه حذف تهدید داعش، آمریکا ظرف ماه‌های آینده به کاهش حضور نیرو‌های نظامی خود در عراق ادامه خواهد داد. همزمان با تمرکز دو طرف روی ایجاد یک رابطه امنیتی دوجانبه و مبتنی بر منافع دوجانبه، رایزنی‌ها با دولت عراق درباره وضع نیرو‌های باقی‌مانده در عراق ادامه خواهد یافت.

نخستین جلسه مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن پنج‌شنبه هفته گذشته به صورت ویدئوکنفرانس آغاز و در روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک پایان یافت.