تغییر قانون اساسی ژاپن

آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن بار دیگر تاکید کرد تمایل دارد همه‌پرسی تغییر در قانون اساسی این کشور را تا پیش از سپتامبر (شهریور-مهر) ۲۰۲۱ که دوره تصدی او در سمت ریاست حزب حاکم لیبرال دموکرات به پایان می‌رسد برگزار کند.

اخبار بین الملل-آبه که در یک برنامه آنلاین حضور یافته بود در این خصوص گفت: «یک سال و سه ماه در مقام رئیس حزب لیبرال دموکرات زمان دارم و مایل هستم تا پیش از تمام شدن این مهلت همه‌پرسی را برگزار کنم.»

نخست وزیر ژاپن سعی دارد در قانون اساسی بندی را در خصوص نیرو‌های خوددفاعی این کشور اضافه کند تا فعالیت آن‌ها شفافیت قانونی بیابد.

ماده ۹ قانون اساسی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم به شدت توانایی‌های نظامی این کشور را محدود کرده است، اگرچه آبه سال‌ها برای تجدید نظر و اصلاح این سند تلاش کرده است. در سال ۲۰۱۴، کابینه ژاپن قطعنامه‌ای را تصویب کرد که به سربازان این کشور اجازه می‌دهد در خارج از کشور به نام خوددفاعی جمعی شرکت کنند.

روز جمعه، یوشیدید سوگا، وزیر ارشد کابینه آبه گفت که حق ژاپن در دفاع از خود که در قانون اساسی آمده است به نظامیان این کشور اجازه می‌دهد پایگاه‌های دشمن را که در خارج از خاک ژاپن مستقر هستند در صورت وجود نداشتن هیچ گزینه دیگری هدف قرار دهد.