واکنش سازمان ملل به اظهارات رئیس‌جمهور مصر درباره لیبی

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به اظهارات عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در خصوص مداخله نظامی مستقیم ارتش این کشور در لیبی واکنش نشان داد.

اخبار بین الملل-وی گفت: کاملا آشکار است که کشتار بیشتر، لشکرکشی نظامی بیشتر، انتقال سلاح بیشتر و همچنین افزایش مبارزان و مزدوران در اراضی لیبی آخرین چیز‌هایی است که لیبی هم اکنون به آن نیاز دارد.

دوجاریک افزود: تداوم بسیج نظامی در مرکز لیبی به ویژه در شهر «سرت»، انتقال سلاح از خارج، افزایش جذب مزدور و تمامی نقض قوانین ممنوعیت سلاح نگران کننده است.

روز شنبه، عبدالفتاح السیسی در یک سخنرانی تلویزیونی در شهر ماتروه در نزدیکی مرز لیبی اظهار کرد «قاهره در صورت لزوم ممکن است عملیات‌های نظامی را خارج از مرز‌های این کشور هم عملیاتی کند».

عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و همچنین آمریکا بلافاصله از این اظهارات السیسی استقبال و حمایت کردند.

اظهارات السیسی در حالی بیان می‌شود که پیش از این مصر دخالت‌های سایر کشور‌ها در امور داخلی لیبی را محکوم کرده و از همه طرف‌ها خواسته بود تا به شعله‌ور شدن درگیری‌ها در لیبی دامن نزنند، اکنون، اما در تغییر موضعی آشکار اعلام کرده که حاضر است در صورت لزوم ارتش خود را وارد خاک لیبی کند.

دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج با رد اظهارات رئیس‌جمهور مصر، تاکید کرد که اعلام احتمال مداخله نظامی در خاک لیبی در حکم «اعلام جنگ» علیه لیبی است.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که نیرو‌های دولت وفاق ملی لیبی تحت حمایت ترکیه، در حال آماده سازی برای حمله به شهر سرت هستند. نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی تحت امر خلیفه حفتر اکنون شهر سرت را تحت کنترل دارند. السیسی اعلام کرده که شهر سرت خط قرمز مصر به حساب می‌آید.

«ارتش ملی لیبی» تحت امر خلیفه حفتر طی هفته‌های اخیر متحمل شکست‌های سنگینی شده و در پی آن مجبور به عقب‌نشینی از برخی از پایگاه‌های خود شده است.

در میان درخواست‌های مکرر سازمان ملل برای استقرار آتش‌بس در کشور، دولت وفاق به ریاست فائز السراج تاکید کرده که تنها پس از باز پس‌گیری شهر سرت و پایگاه هوایی «الجفره» آماده آغاز مذاکره با خلیفه حفتر هست.