تکرار جنایات داعش

رسانه های بین المللی اخیرا از کشف 11 گور جمعی در نزدیکی طرابلس پایتخت لیبی خبر دادند که حاکی از عمق فجایع ناشی از جنگ نیابتی در این کشور طی هشت سال گذشته است.

اخبار بین الملل-علاوه بر هشت گور جمعی که روز گذشته در شهر "ترحونه" در نزدیکی غرب طرابلس کشف شده بود ، سه گور جمعی دیگر نیز در این  منطقه کشف شده است.

نیروهای ژنرال "حفتر" طی 14 ماه گذشته از شهر "ترحونه" به عنوان پایگاهی برای تصرف طرابلس استفاده می کردند که این شهر هفته گذشته به تصرف نیروهای دولت "وفاق ملی" در آمد و نیروهای حفتر عقب رانده شدند.

 پس از سرنگونی معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور عملا به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی به مرکزیت طرابلس ، دولتی موسوم به "دولت وفاق ملی" به ریاست "فایز السراج" بر سرکار آمده که مورد تایید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی این کشور، "خلیفه حفتر" یک ژنرال بازنشسته ، کنترل این منطقه را در دست دارد.

لیبی از هنگام سرنگونی معمر قذافی ، در دام یک جنگ داخلی گرفتار شده است؛ حضور و مداخله بازیگران خارجی در این بحران بحدی است که این کشور را به عرصه جنگ های نیابتی بدل کرده است.

در یک سوی این جنگ نیابتی ، " ژنرال خلیفه حفتر" با پشتیبانی روسیه،  عربستان سعودی، مصر ، امارات و یونان و در سوی دیگر ، دولت فایز السراج قرار دارد که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و از حمایت ترکیه ، قطر و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است.

یکی از نکات حایز اهمیت در بحران لیبی این است که به نظر می رسد طرفهای درگیر در این جنگ نیابتی،  نیروهای تروریستی خود را از مناطق بحران زده قبلی از جمله از سوریه ، عراق و حتی از مناطق مختلف آفریقا به سوی لیبی گسیل داشته اند و این کشور بحران زده را به زمین بازی جدیدی برای رقابت بین خود تبدیل کرده اند.

فجایع انسانی که در لیبی و بطور مشخص در شهر "ترحونه" طی 14 ماه گذشته روی داده کاملا مشابه رویدادهای تاسفباری است که جامعه بشری طی یک دهه گذشته در سوریه و عراق شاهد آن بود و توسط گروههای تکفیری مانند داعش بوقوع پیوست.

 

بنابراعلام سازمان ملل متحد به نقل از مقامات دولت "وفاق ملی" در لیبی  هزاران تن از جمله زنان و کودکان بی دفاع در گورهای دسته جمعی شهر "ترحونه " دفن شده اند که بسیار شبیه فجایع مشابهی است که پیش از این توسط داعش در سوریه و عراق انجام شده بود؛ گویی نیروهای داعش به دستور فرماندهان خود از سوریه و عراق به لیبی کوچ کرده اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر پیش از این اعلام کرده بود که داعش از منطقه ای موسوم به تنگه "الحوته" واقع در 85 کیلومتری شمال شهر "رقه" در سوریه برای دفن گروهی افراد ربوده شده و یا بازداشت شده استفاده می کرد.

منطقه "الحوته" که زمانی نه چندان دور به خاطر طبیعت زیبای آن شناخته می شد از سال 2013 تا 2015 در کنترل نیروهای داعش در سوریه بود که درآن بیش از20 گور جمعی شامل اجساد هزاران تن از جمله زنان و  کودکان کشف شده است.

از سوی دیگر بنابراعلام سازمان ملل بیش از 200گور جمعی شامل اجساد هزاران تن در مناطق تحت کنترل داعش در عراق کشف شده است.

نینوا، کرکوک، صلاح الدین و انبار در شمال و غرب عراق ازسال 2014 تا 2017 در کنترل نیروهای داعش بود که با اعمال رعب و وحشت و براساس فتوای های سلفی و علمای وهابیت مرتکب انواع جنایات انسانی و ضد اسلامی شدند.

آنچه که در هشت سال گذشته در لیبی روی داده و همچنان در جریان است، مشابه فجایع انسانی و حوادث ضد اسلامی است که پیش از این توسط تروریست های تکفیری داعش در سوریه و عراق شاهد آن بوده ایم؛ گویی همان عوامل و با همان دستور کار درلیبی حضور دارند و همان رویدادها را رقم می زنند! و شاید هم بهتر است گفته شود، این تفکر خشونت طلبی است که بر بخش هایی از منطقه سیطره یافته است.

کانون های فرامنطقه ای و منطقه ای قدرت با دو انگیزه مهم در لیبی در برابر یکدیگر قرار گرفته اند. برخی کشورها نظیر عربستان سعودی، امارات ، قطر ، یونان، ترکیه ، مصر و حتی الجزایر با انگیزه توسعه نفوذ و برعهده گرفتن نقش ژئوپلتیکی در منطقه وارد مناقشه لیبی شده اند و برخی قدرتهای فرامنطقه ای مانند روسیه و آمریکا با هدف در اختیار گرفتن کارت نفت لیبی و حضور موثر در تقسیم ذخایر این کشور وارد این کارزار شده اند.

براین اساس لیبی  در بحرانی فروغلتیده که هر روز ابعاد و پیامدهای ناگواری برای این کشور رقم می زند و در این میان سازمان های بین المللی و طرفداران حقوق بشر فقط نظاره گر هستند و تحت تاثیر قدرتهای جهانی هیچ کاری انجام نمی دهند و به نظر می رسد، ابراز تاسف برای نجات این مردم مصیبت زده از کابوس گورهای جمعی کافی نیست!