چین به جای مانور نظامی به جنگ با کرونا بپردازد

سو تسنگ چانگ، نخست وزیر تایوان امروز به مقامات چین هشدار داد به جای آنکه در نزدیکی این جزیره دست به مانور نظامی بزنند، به مقابله با  ویروس جدید کرونا بپردازند که بار دیگر در چین شیوع آن افزایش یافته است.

اخبار بین الملل-سو امروز در یک نشست خبری گفت: «چین باید بر روی مبارزه با ویروس کرونا که در حال بازگشت به پکن است تمرکز کند، به جای آنکه برای تایوان با انجام مانور‌های نظامی در نزدیکی جزیره‌ای که پکن ادعا می‌کند جزء قلمرو آن است مزاحمت ایجاد کند.»

ارتش تایوان می‌گوید صدای هواپیما‌های نیروی هوایی چین در دو هفته گذشته حداقل هشت بار در تایوان به گوش رسیده است. این هواپیما‌ها جنگنده‌ها و بمب افکن‌هایی بودند که به منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان فرستاده می‌شدند که در آنجا هواپیما‌های گشت‌زن تایوانی به آن‌ها اخطار دادند.

نخست وزیر تایوان در ادامه مدعی شد: «چین بسیار بزرگ است و هیچ وقت از استفاده از زور برای مقابله با تایوان دست برنمی‌دارد. چین علی‌رغم شیوع چنین بیماری همه گیر و جدی، هواپیما‌ها و کشتی‌های خود را به اطراف تایوان اعزام می‌کند که این مسئله تایوان را واقعا نگران کرده است.»

پکن در سال ۲۰۰۵ قانونی تصویب کرد که در صورت تلاش برای جدایی تایوان از چین، به زور و اقدامات نظامی متوسل شود.

تایوان از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ و به دنبال گرم شدن روابط تایپه و پکن در مجمع جهانی بهداشت به عنوان ناظر حضور یافت. اما پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید آن که به اعتقاد پکن خواهان جدایی از چین است این کشور مانع حضور بیشتر تایپه در این مجمع شد. این در حالی است که آمریکا به شدت از حضور تایوان -که چین آن را یکی از استان‌های خود می‌داند- در مقام ناظر در مجمع جهانی بهداشت حمایت می‌کند.