عملیات نابودی داعش در سه استان عراق

سرلشکر «قاسم المحمدی» فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که نیروهای ارتش و «الحشدالشعبی» عملیات گسترده نظامی را برای تعقیب و نابودی عناصر تروریستی « داعش » در سه استان این کشور آغاز کردند.

اخبار بین الملل-المحمدی اضافه کرد: نیروهای امنیتی عراق عملیات شناسایی و بازرسی گسترده‌ای را در استان‌های «صلاح الدین، دیاله و جنوب کرکوک» برای نابودی هسته‌های مخفی گروه تروریستی داعش آغاز کردند.

وی گفت که این عملیات مشترک، هفته جاری با همکاری نیروی زمینی ارتش در فرماندهی عملیات صلاح الدین و سامرا، لشکر نهم زرهی، نیروهای ویژه، پلیس فدرال و الحشد الشعبی با پشتیبانی نیروی هوایی شروع شده است.

المحمدی افزود: در این عملیات مخفیگاه‌های عناصر تروریستی به همراه سلاح و ادوات انفجاری تروریست‌ها در بخش‌هایی از دریاچه، دره‌ها و ارتفاعات «حمرین» منهدم شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق توضیح داد: این عملیات موفقیت‌آمیز بوده و تروریست‌ها متحمل ضربه‌های سنگینی شده‌اند.

وی تاکید کرد که این عملیات با مشارکت نیروهای عمل کننده تا شناسایی و نابودی باقیمانده عناصر تروریستی داعش و تامین امنیت در استان‌های دیالی، صلاح الدین و کرکوک ادامه دارد.

در همین حال، جنگنده‌های ارتش عراق دیروز (سه شنبه) مخفیگاه‌ها و مقرهای گروه تروریستی داعش را در استان شمالی صلاح الدین بمباران کردند. 

ارتش و نیروهای الحشد الشعبی عراق از دوشنبه گذشته با مشارکت پلیس و نیروی هوایی این کشور عملیات گسترده‌ای را برای نابودی هسته‌ها و بقایای داعش در استان‌های شمالی، شرقی و غربی عراق آغاز کرده‌اند.  

دومین روز این عملیات با محوریت شناسایی و نابودی تروریست‌ها از زمین و هوا در کانون‌های حضور تروریستهای داعش در استان صلاح الدین آغاز شده است. 

ستاد رسانه‌ای فرماندهی مشترک عراق اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش در مرحله سوم عملیات «قهرمانان عراق» یک مقر گروه تروریستی داعش را در صلاح الدین نابود کردند.

بر پایه اعلام مقام‌های امنیتی عراق، در نتیجه عملیات دیروز ارتش و الحشد الشعبی، افزون بر نابودی چندین پناهگاه داعش، ده‌ها قبضه اسلحه، بمب و مواد منفجره از تروریست‌ها کشف شد. 

در ماه‌های اخیر، حملات گروه تروریستی داعش به ویژه در مناطق بین استان‌های کرکوک، صلاح الدین و دیاله معروف به «مثلث مرگ» افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال، عراق با بازپس‌گیری کل قلمرو خود که حدود یک سوم از گستره این کشور بود، پیروزی بر گروه تروریستی داعش را اعلام کرد.

با وجود این شکست، گروه تروریستی داعش هنوز دارای هسته‌هایی در مناطق شمالی، شرقی و جنوبی عراق است و در دو ماه گذشته به حملات خود علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی این کشور شدت بخشیده است.

نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق در این مدت که بی‌سابقه‌ترین حملات داعش پس از سال ۲۰۱۷ توصیف شده، بیش از ۷۰ عملیات نظامی علیه تروریست‌ها انجام داده‌اند.