اعزام نظامیان آمریکا از آلمان به منطقه  هند- آرام

در پی انتشار اخباری مبنی بر قصد «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به خروج هزاران نیروی نظامی این کشور از خاک آلمان ، «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از احتمال اعزام این نیروها به منطقه هند- آرام سخن گفت.

اخبار بین الملل-در روز پانزدهم ژوئن، ترامپ اعلام کرد تا زمانی که آلمان سهمیه مالی موردنظر آمریکا را برای پشتیبانی از ناتو پرداخت نکند، نظامیان آمریکایی مستقر در خاک آلمان را از ۳۵ هزار نیرو به ۱۰ هزار نیرو کاهش خواهد داد. گفتنی است در حالی که از هریک از کشورهای عضو ناتو انتظار می رود دست کم ۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی خود را به حوزه دفاعی اختصاص دهند، آلمان در سال گذشته حدود ۱.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بخش نظامی اختصاص داده است.

این امر باعث می شود که ۲۵ هزار نیروی نظامی آمریکا از خاک آلمان خارج شوند. هرچند که ژنرال «جفری هاریگین» فرمانده نیروهای هوایی آمریکا در اروپا روز هجدهم ژوئن اعلام کرد که «هنوز هیچ دستورالعمل مشخصی برای این خروج دریافت نکرده است».

با این حال، اوبراین در مقاله ای در نشریه وال استریت ژورنال در دفاع از این تصمیم دولت ترامپ، «استقرار نیروها به سبک جنگ سرد» در کشورهایی همچون آلمان را «تا حدودی منسوخ شده» خواند. وی در ادامه پیشنهاد می دهد که این نیروها در عوض در پایگاههای آمریکا در اقیانوس آرام مستقر شوند؛ جایی که از آنها برای مقابله با چین استفاده خواهد شد.

این مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این باره می نویسد: «هزاران نیرو ممکن است به منطقه هند- آرام منتقل شوند؛ جایی که آمریکا حضور نظامی خود را در گوآم، هاوایی، آلاسکا و ژاپن و همچنین استقرار نیرو در مکانهایی مانند استرالیا را حفظ می کند. در آن صحنه عملیات، نیروهای آمریکا و متحدانش با مهمترین چالش ژئوپلتیکی از زمان پایان جنگ سرد روبرو خواهند شد».

این در حالی است که در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی، دولت دونالد ترامپ در چشم انداز استراتژیک خود برای آینده متذکر شد که پنتاگون باید از تمرکز دو دهه ای خود بر جنگهای بی رویه در حوزه جنگ علیه تروریسم به سمت «رقابت قدرت بزرگ» با چین و روسیه تغییر جهت دهد.