اشغال کرانه باختری باید لغو شود

بیش از هزار قانون‌گذار از ۲۵ کشور مختلف اروپا، روز چهارشنبه از دولت‌های خود درخواست کردند مانع از اجرای طرح اشغال کرانه باختری شوند.

اخبار بین الملل- به نوشته پایگاه «عاروتص شوع»، این ۱۰۸۰ قانون‌گذار با انتشار نامه‌ای سرگشاده در روزنامه‌ها و ارسال آن به وزرای امور خارجه کشورهایشان بابت تأثیر این اقدام بر روابط بین‌المللی ابراز نگرانی کردند.

این نمایندگان پارلمان ۲۵ کشور اروپایی بیان داشتند: «چنین حرکتی بر چشم‌انداز صلح میان اسرائیل و فلسطین تأثیری حیاتی دارد».

در ادامه این نامه آمده است: «طرح [دونالد] ترامپ رئیس‌جمهور [آمریکا]، به‌طزر تأسف برانگیزی، با اصول و مؤلفه‌های مورد توافق در سطح بین‌المللی در تناقض است».

قانون‌گذاران اروپایی افزودند: «در راستای گرامی‌داشت تعهدات درازمدت اروپا به راه‌حل مسالمت آمیز برای درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، از رهبران اروپایی می‌خواهیم در پاسخ به این چالش قاطعانه عمل کنند».

این نامه می‌افزاید: «اروپا باید جهت کنار هم قرار دادن بازیگران بین‌المللی جهت جلوگیری از الحاق [کرانه باختری] نقش رهبر را ایفا کند».

در این نامه ۳ مرتبه به نام رئیس جمهور آمریکا اشاره شده است اما از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که اجرای اشغال کرانه باختری را به‌عنوان وعده انتخاباتی خود مطرح کرده بود، نامی به میان نیامده است.

اتحادیه اروپا پیش‌تر تهدید کرده است در صورتی که اشغال کرانه باختری انجام شود، رژیم صهیونیستی را مورد تحریم قرار می‌دهد.