شیوع موج دوم کرونا در اروپا

با گذشت حدود شش ماه از شیوع ویروس نوظهور کرونا در جهان، تجربه تلخ دولت‌های اروپایی موجب شده تا در حالی که از یک سو با قدم‌های لرزان در مسیر کاهش محدودیت‌ها گام برمی‌دارند، از سوی دیگر برای مواجهه با موج دوم بیماری به دنبال آمادگی برای مقابله با آن هستند.

اخبار بین الملل-در حالی که اروپا با سپری کردن سه ماه دشوار از شرایط قرنطینه اجباری و اعمال محدودیت‌های شدید در کنترل و مهار بیماری همه‌گیر، کم کم دوره بازگشت به زندگی عادی را کلید می‌زنند، مشاهده افزایش هرچند جزئی آمار مبتلایان در برخی کشورهای قاره سبز، زنگ خطرها از آغاز احتمالی موج دوم بیماری را به صدا در آورده است.  

اسپانیا که با بیش از ۲۹۴ هزار مورد ابتلا در جایگاه سومین کشور درگیر اروپایی قرار دارد، در حالی دوشنبه گذشته به نقطه پایان وضعیت هشدار و آغاز دوره «عادی سازی جدید» رسید که شیوع دوباره کرونا در برخی شهرها موجب افزایش نگرانی ها شده است.

از جمله مناطق اسپانیا که به عنوان کانون‌های جدید گسترش بیماری مورد توجه قرار گرفته‌اند، شهر «اوئسکا» در ایالت آراگون در شمال شرقی این کشور و شهرهای «مالاگا، کادیز و گرانادا» در ایالت اندلوسیا می‌باشند؛ دولت و وزارت بهداشت اسپانیا در شهرهای یاد شده با از سرگیری محدودیت‌ها و اعمال تدابیر کنترلی در مسیر مهار بیماری گام نهاده است.  

شهر «موندراگون» محل زندگی کارگران بلغار در نزدیکی «ناپولس» از محتمل‌ترین کانون های شیوع دوباره کووید-۱۹ در ایتالیا به شمار می رود؛ به طوری که ارتش این کشور به منطقه اعزام شده تا با کنترل ترددها در این منطقه از گسترش بیماری جلوگیری کند.

«آرمین لاشت» نخست وزیر ایالت نوردراین وستفالن آلمان نیز در روزهای اخیر از وضع محدودیت‌های برخاسته از شیوع ویروس کرونا در شهر «گوترزلو» خبر داد. این شهر که ۳۷۰ هزار نفر جمعیت دارد، ظرف روزهای گذشته شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا بوده است.

مشاهده نشانه هایی از آغاز موج دوم کووید-۱۹ در اروپا بیانگر این مطلب است که نه تنها این بیماری در قاره سبز تحت کنترل نیست بلکه طبق پیش بینی‌های کارشناسان وقوع شیوع دوباره بیماری همچون سایر ویروس‌های فصلی، امری قطعی ست.  

"هانس کلاگ" مدیر بخش اروپای سازمان جهانی بهداشت نیز پنج‌شنبه گذشته در مورد شیوع ویروس کرونا در قاره سبز گفت: پس از مدت‌ها دوباره هفته گذشته در اروپا شاهد افزایش روزانه شمار مبتلایان به ویروس کرونا بودیم، به طوری که در دو هفته گذشته، شمار مبتلایان در ۳۰ کشور روند صعودی داشته‌ است.

کلاگ همچنین اقدامات سریع کشورهایی چون لهستان، آلمان و اسپانیا در مقابله با شیوع موارد جدید کرونا در مدارس، معادن زغال سنگ و مراکز تولید کشاورزی را ستود.

روسیه با بیش از ۶۲۰ هزار مورد ابتلا و افزون بر ۸ هزار مورد فوتی، انگلیس با بیش از ۳۰۹ هزار مورد ابتلا و بیش از ۴۳ هزار مورد فوتی، اسپانیا با بیش از ۲۹۴ هزار مورد ابتلا و بیش از ۲۸ هزار مورد فوتی، ایتالیا با بیش از ۲۳۹ هزار مورد ابتلا و بیش از ۳۴ هزار مورد فوتی و آلمان با بیش از ۱۹۴ هزار مورد ابتلا و بیش از ۹ هزار مورد فوتی به ترتیب در جایگاه پنج کشور نخست درگیر به ویروس کرونا در فهرست جهانی قرار دارند.