چهره نژادپرستانه حاکمان کاخ سفید

پیام توئیتری رئیس جمهوری آمریکا و اظهارات معاون اول وی در روز یکشنبه نشان می‌دهد آنچه که این روزها در این کشور علیه نابرابری جریان دارد، در واقع اعتراض به تفکر نژادپرستانه حاکم در کاخ سفید است.

اخبار بین الملل-هنوز مرگ جورج فلوید ۴۶ ساله سیاه‌پوست در اذهان میلیون‌ها آمریکایی جاری است که پلیس سفیدپوستی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا با قراردادن زانو بر گردن وی به مدت ۹ دقیقه، این جنایت را رقم زد.

میلیون‌ها نفر در سراسر ایالات متحده آمریکا به خیابان‌ها آمدند و یکصدا فریاد زدند «نمی‌توانم نفس بکشم». آنها همچنین تاکید داشتند که «زندگی سیاهان مهم است».

اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از سال ۱۳۹۶ که عده‌ای برترپندار سفیدپوست در شارلوتزویل به خیابان‎ها ریختند و رفتار نژادپرستانه آنها موجب کشته شدن یک نفر شد، موضع‌گیری ملایمی داشت و هرگز حاضر نشد آنها را محکوم کند.

 وی در طول این سه سال همواره بر طبل برتری سفید کوبید و حتی برخلاف اظهارات مقامات رسمی دولتش، حاضر نشد آن را یک تروریسم داخلی معرفی کند.

جنجال مرگ فلوید و سه نفر دیگر در یک ماه، خشم فروخفته شهروندان آمریکا را فوران ساخت اما رئیس جمهوری آمریکا با اعزام ارتش و گارد ملی به خیابان‌ها و سرکوب تظاهرکنندگان، اعلام کرد آزادی و برابری سیاهان را برنمی‌تابد.

رئیس جمهوری آمریکا پیش از این هم بارها صحنه‌هایی را به نمایش درآورده بود که سیاهانی را نشان می‌داد که در حال غارتگری هستند، به سفیدپوستان حمله می‌کنند یا پرچم آمریکا را به آتش می‌کشند.

ترامپ همواره خواستار این شده بود که نباید در برابر این رفتارها سکوت کرد و به کنایه به فرمانداران دموکرات می‌گفت بی‌عرضه هستید، اگر با من تماس بگیرید به سرعت گارد ملی را اعزام خواهم کرد و به اعتراض‌های خیابانی پایان می‌دهم.

وی روز یکشنبه هم در صفحه توئیتری خود فیلمی را از صحنه اعتراض موافقان و مخالفان خود در فلوریدا منتشر کرد که در آن یک نفر «قدرت سفید» را فریاد می‌زد که به سرعت مورد انتقاد شخصیت‌های مختلف سیاسی آمریکا قرار گرفت و آن را به روشنی ترویج نژادپرستی دانستند.

در حالی که انتظار می‌رفت، ترامپ این ویدئو را حذف کند، اما او نه تنها این کار را نکرد بلکه نوشت: از شما مردم بزرگ روستاها بسیار سپاسگزارم. تندروهای چپ کار انجام نمی‌دهند و دموکرات‌ها در پاییز می‌افتند.

علاوه بر آن، مایک پنس معاون اول ترامپ و شریک انتخاباتی وی که گفته می‌شود سودای ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ را هم در سر می‌پروراند، روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی بی اس آمریکا حضور یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا باور دارد «زندگی سیاهان مهم است»، همان اظهارات ترامپ را دنبال کرد که گفت رهبران این جنبش، برنامه سیاسی چپ رادیکال را دارند.

معاون اول ترامپ افزود واقعا باور داریم که زندگی همه مهم است. همانطور که هیچ عذری برای مرگ فلوید وجود ندارد، بهانه‌ای برای غارتگری و خشونت هم پذیرفتنی نیست.

پنس مدعی شد با رهبران جوامع آمریکایی‌های آفریقایی تعامل دارد همچنان که با مقامات پلیس در سراسر کشور تماس است. من شنیدم که سران چپ تندرو می‌گویند که باید بودجه پلیس قطع شود در حالیکه مردم آمریکا می‌خواهند که بودجه پلیس آموزش دیده تامین شود.

وی در طعنه‌ای به دموکرات‌ها که حامی سقط جنین هستند، گفت من عمیقا باور دارم که زندگی همه اهمیت دارد چه آنهایی که متولد شده‌اند و چه آنهایی که به دنیا نیامده‌اند. اما آنچه در رهبران جنبش زندگی سیاهان مهم است می‌بینم این است که یک دستورکار سیاسی چپ رادیکال را دنبال می‌کنند.

معاون اول ترامپ برای توجیه این ادعای خود به درخواست برای قطع بودجه پلیس و به زیر کشیدن آثار تاریخی و حمایت از این قبیل رفتارها که او «خشونت» نامید، اشاره کرد.

اظهارات متعدد ترامپ و آنچه که امروز با انتشار ویدئو انجام داد و طفره رفتن پنس برای گفتن اینکه «زندگی سیاهان مهم است»، به طور جدی نشان می‌دهد کاخ سفید در کجای ماجرا ایستاده است.

جایی که از نظر برخی جمهوریخواهان هم وحشتناک است و آن را حمایت روشن از سفیدبرترپنداری نامیده‌اند.