گمانه‌زنی رسانه‌های عربی درباره رویکرد الکاظمی به نیروهای مردمی

تقابل اخیر نیروهای مبارزه با تروریسم عراق با برخی از اعضای « الحشد الشعبی » رویدادی بود که رسانه‌های عربی از زوایای مختلف به آن پرداختند.

اخبار بین الملل-رسانه‌های عراقی اواخر هفته گذشته (پنجشنبه پنجم تیرماه) از حمله نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور به مقر تیپ ۴۵ الحشد الشعبی (نیروهای داوطلب مردمی) در منطقه الدوره بغداد خبر دادند که در این حمله دست‌کم ۱۳ نفر از اعضای الحشد الشعبی بازداشت شدند. این نیروها البته ساعاتی پس از دستگیری آزاد شدند. رسانه‌های عربی اخبار و تحلیل‌هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن‌ها می‌پردازد.

به نوشته روزنامه الکترونیکی «رای الیوم»، رویداد پنج شنبه‌شب گذشته و اقدام نیروهای مبارزه با تروریسم در بازداشت گروهی که متهم به شلیک موشک به فرودگاه بغداد و سفارت آمریکا در عراق بودند، موضوعی قابل پیش‌بینی بود، اما این رویداد به معنی درگیری فراگیر بین نخست وزیر عراق و اطرافیان وی با همه گروه‌های مقاومت نیست و این موضوع در شرایط کنونی به سود ۲ طرف نیست. «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به خوبی می‌داند که اعلام درگیری فراگیر با اندیشه مقاومت و سلاح آن در عراق جبهه‌های تنش‌ را گسترش می‌دهد و بخش گسترده‌ای از نیروهای الحشد الشعبی در برابر او خواهند ایستاد. ماموریت اصلی گروه‌های الحشد الشعبی مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا و اخراج نیروهای این کشور از عراق است. این امر از حمایت پارلمان عراق برخوردار است و پارلمان عراق قطعنامه خروج نیروهای آمریکا از عراق را تصویب کرده است. الکاظمی هم پس از این که اخراج نیروهای آمریکا از عراق را تضمین کرد به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شد. گروه‌های مقاومت در عراق توجه ویژه‌ای به برقراری دولت با ثبات در عراق دارند. دو طرف در شرایط ادامه تنش نیستند و گفت‌وگوی سیاسی و به کار بستن عقلانیت برای رسیدن به تفاهم در شرایط کنونی عراق و منطقه برای دور کردن عراق از آشوب ضروری است.

روزنامه «عربی ۲۱ » مصر در گزارشی از قول «فاضل ابورغیف» کارشناس مسائل امنیتی عراق با اشاره به دیدار اخیر مصطفی الکاظمی با فرماندهان نیروهای داوطلب نوشت دیدار الکاظمی با فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی در راستای ترمیم شکافی است که در آغاز تشکیل دولت وی رخ داد. او با این دیدار خواسته است این پیام را برساند که به دنبال بر طرف کردن همه مشکلات و در پیش گرفتن اصل گفت‌وگو است. وی خواسته است این موضوع را بیان کند که نیروهای داوطلب مردمی مانند دیگر نهادهای امنیتی یک نهاد قانونی است. همچنین این پیام را به برخی کشورهای همسایه و جامعه بین‌الملل برساند که نیروهای داوطلب مردمی مورد حمایت دولت و در سایه امنیت به سر می‌برند و ماموریت آنان ماموریت دفاعی و نه هجومی است. نخست وزیر می خواهد روابط خود را با این نیروها تقویت سازد و با این اقدام خود خط بطلانی بر هیاهوها درباره اختلاف میان دولت الکاظمی و نیروهای داوطلب مردمی بکشد. این موضوع نشان می‌دهد الکاظمی می‌تواند نیروهای داوطلب مردمی را متحد سازد. همچنین او می‌تواند با وجود مشکلات اقتصادی به دور از اختلاف‌های سیاسی و طایفه‌ای عراق را وارد مرحله جدیدی کند.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی دیگر به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت به نظر می‌رسد درخواست دولت آمریکا از مصطفی الکاظمی برای سفر به واشنگتن مشروط به موفقیت وی در کاهش نفوذ نیروهای داوطلب مردمی و پایان دادن به حمله موشکی به سفارت و پایگاه‌های آمریکا در عراق است. به نظر می‌رسد این خواسته آمریکا دست یافتنی نیست. تنش‌ها در عراق بر سر نفوذ ایران و آمریکا در عراق است. در حالی که آمریکا احساس می‌کند که الکاظمی همپیمان قدرتمندی برای این کشور است و به وی وعده کمک‌های مالی، سیاسی و نظامی داده است.

به نوشته عطوان، ایران از طریق گروه‌های داوطلب مردمی دارای نفوذ گسترده‌ای در عراق است. این گروه‌ها در مبارزه با گروه‌های تروریستی مهارت فوق العاده‌ای کسب کرده‌اند. این گروه‌ها به قدرت نظامی بزرگی تبدیل شدند و مانند گروه حزب الله لبنان، انصارالله یمن و جریان حماس و جهاد اسلامی به یک قدرت و یکی از بازوهای محور مقاومت در منطقه تبدیل شده‌اند. دولت کنونی آمریکا با این خواسته و پافشاری خود برای بقای پایگاه‌ها و نیروهای خود در عراق به بهانه مبارزه با داعش ماموریت الکاظمی را دشوار ساخته است. آمریکا نقش بزرگی در دامن زدن به آشوب در عراق و تبدیل این کشور به کشوری شکست خورده دارد. آمریکایی‌ها در بیش از ۶ تریلیون دلار در حمله به عراق هزینه کرده‌اند و اکنون تلاش نافرجامی برای جبران این هزینه‌ها از طریق به کنترل در آوردن منابع نفتی و درآمدهای عراق به شیوه‌های مختلف می‌کنند.

در گزارش روزنامه «صوت العراق» نیز می خوانیم: دشمنان عراق که نیروهای الحشد الشعبی را تنها نیرویی می دانند که می‌تواند در برابر اهداف آنان در عراق مقاومت کند دامن زدن به تنش میان نیروهای امنیتی و نیروهای داوطلب مردمی را تنها وسیله برای رسیدن به اهداف خود می‌دانند. از این رو، الکاظمی نخست وزیر عراق و رهبران نیروهای داوطلب مردمی باید هوشیار باشند و به دشمنان فرصت ندهند تا عراق را زمینگیر کنند. این در حالی است که نیروهای دواطلب مردمی و دستگاه مبارزه با تروریسم دو نیروی امنیتی رسمی مکمل یکدیگر هستند که در کنار هم در برابر دشمنان عراق ایستاده‌اند و عراقی‌ها باید با اراده این روند را ادامه دهند.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارشی به قلم «فاضل النشیمی» به شرایطی که پس از بازداشت شماری از نیروهای حزب الله عراق در این کشور حاکم شده، پرداخت و نوشت ناظران احتمال می‌دهند که طی روزهای آینده میان دولت عراق و نیروهای وابسته به آن و گروه های مسلح (داوطلب مردمی) درگیری رخ دهد. این در شرایطی است که طی روزهای اخیر درگیری‌های لفظی افزایش یافته است و نیروهای موسوم به محور مقاومت دولت عراق را متهم می‌کنند؛ به طوری که قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق به طور آشکار از نخست وزیر عراق خواسته است که درباره حمله به منافع آمریکا و کشورهای غربی علیه نیروهای الحشد الشعبی اقدامی نکند.

روزنامه «اخبار الخلیج» بحرین در گزارشی به قلم «عبدالمنعم ابراهیم» ادعا کرد که عراق برای حفظ حاکمیت سرزمینی خود به نبرد علیه گروه‌های نظامی وابسته به ایران وارد شده است. این نبرد، نبردی سرنوشت ساز برای حاکمیت عراق است.

شبکه خبری «الجزیره» هم در گزارشی با اشاره بازداشت شماری از نیروهای وابسته به گروه الحشد الشعبی از قول «احسان الشمری» تحلیلگر مسائل سیاسی ادعا کرد الکاظمی با این اقدام خواسته است یک پیام قوی را به این گروه‌ها برساند که در امان نیستند. این اقدام الکاظمی بخشی از عکس‌العمل قاطعانه در برابر این گروه‌ها است که سبب بر هم خوردن امنیت عراق می‌شود. اقدام دستگاه مبارزه با تروریسم نشان می‌دهد که دولت الکاظمی در مسیر انحصار وجود سلاح در دست نیروهای وابسته به دولت اقدام خواهد کرد.