واشنگتن قصد دارد رابطه مسکو و آنکارا را به هم بزند

«اردوغان کاراکوس»، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ترکیه ، در مورد طرح سناتور «جان تون» که برای لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۱ آمریکا پیشنهاد کرده، اظهار نظر کرده است.

اخبار بین الملل-بر اساس این طرح، واشنگتن می‌تواند سیستم دفاع هوایی «اس‌۴۰۰» ساخت روسیه را از ترکیه خریداری کند.

کاراکوس در مصاحبه‌ با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفته که لفاظی آمریکا در مورد استفاده ترکیه از سیستم دفاعی اس۴۰۰ به تمایل واشنگتن برای سوق دادن ترکیه و روسیه علیه یکدیگر بر می‌گردد.

وی در این باره گفت: «هدف آمریکا بر هم زدن روابط روسیه و ترکیه است. این کشور در تلاش است دو کشور را در سوریه، لیبی و جا‌های دیگر علیه یکدیگر سوق دهد.»

این ژنرال باز‌نشسته افزود: «طرح واشنگتن برای اس‌۴۰۰ نباید پذیرفته شود؛ زیرا در این صورت، این مسئله به روابط ترکیه و روسیه آسیب می‌زند. این چیزی است که طرف آمریکایی واقعاً به دنبال آن است.»

کاراکوس همچنین تأکید کرد که آمریکا مدام چنین طرح‌هایی را اتخاذ می‌کند و طرح اخیر، او را اصلاً متعجب نکرده است.

وی در ادامه افزود: «این یک پیشنهاد غیر‌قابل قبول برای آنکارا است. روسیه به ما اعتماد کرده و تصمیم گرفته این سیستم‌ها را برای ما تأمین کند. این موضع مسکو و همچنین سیستم‌های دفاع هوایی برای ما ارزشمند هستند. بنابراین ترکیه به هیچ‌ وجه نباید اعتماد روسیه را به خاطر آمریکا از دست بدهد.»

وی خاطرنشان کرد که این طرح آمریکا خودمختاری کشور (ترکیه) را نقض می‌کند و اعتبار آن را به عنوان یک شریک زیر سؤال می‌برد.

این ژنرال بازنشسته همچنین گفت که تأمین سیستم دفاعی اس۴۰۰ برای ترکیه نباید از این لحاظ که هر کسی پول بدهد، آن سیستم را دریافت می‌کند، در نظر گرفته شود.

کاراکوس این موقعیت را با خرید جنگنده‌های اف۳۵ مشابه دانست و گفت: «ترکیه نمی‌توانست اف35هایی را که پول برای آن داده بود، تحویل بگیرد. علاوه بر این نیروی هوایی آمریکا تغییراتی را که مربوط به زیبایی این جنگنده‌ها می‌شد را اعمال کرد که به ترکیه بفروشد و آنها را به ناوگان این کشور اضافه کند.»

وی در پایان با تأکید بر اینکه نباید انتظار داشت تا قبل از انتخابات آمریکا مسئله حساس اف35 در روابط آنکارا و واشنگتن پیشرفتی کند، گفت: «من بر این باورم که موضع آمریکا نسبت به ترکیه عمدتاً به انتخابات ربط دارد. شاید ترامپ با فشار بر آنکار تمایل دارد منفعتی در انتخابات کسب کند.»

سناتور «جان تون» با ارائه طرح مذکور، هدف را پایان دادن به بن‌بست سیاسی و دیپلماتیکی که واشنگتن و آنکارا به دلیل خرید سیستم اس۴۰۰ از روسیه به آن رسیده‌اند،‌ عنوان کرده است.

اما در این طرح که به عنوان اصلاحیه‌ای برای لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده، اشاره نشده که آیا آنکار تمایل یا حق این را دارد که تسلیحاتی را بدون مجوز مسکو بفروشد یا خیر.

«جیم ریش» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طرح دیگری را برای تنبیه ترکیه پیشنهاد داده که بر اساس آن، روز بعد از اجرایی شدن لایحه بودجه نظامی 2021، تحریم‌هایی ذیل قانون کاتسا (قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها) علیه آنکارا اعمال خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده هر کشوری که از روسیه این سیستم‌ها را خریداری کند، تحریم می‌شود. کاخ سفید نیز طبق لایحه بودجه نظامی ۲۰۲۰، مکلّف است ترکیه را تا پایان سال به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «F-35» کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کند.