ادامه جنگ رسانه‌ای پکن و واشنگتن

جنگ رسانه‌ای آمریکا و چین کماکان ادامه دارد و در تازه‌ترین تحول، پکن از چهار سازمان رسانه‌ای آمریکا خواسته جزئیات مربوط به فعالیتشان در این کشور آسیایی را تشریح کنند.

اخبار بین الملل- «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز چهارشنبه اعلام کرد رسانه‌های «آسوشیتدپرس»، «یو.پی.آی»، «سی‌بی‌اس» و «ان‌پی‌آر» بایستی ظرف حداکثر ۷ روز جزئیات مربوط به کارکنان، فعالیت‌های مالی و دارایی‌های خود در خاک چین را ارائه کنند.

لیجیان در این نشست خبری گفت: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم سریعاً تغییر رویه دهد، خطاهایش را اصلاح کند و از محدودسازی غیرمعقول رسانه‌های چین و سرکوب سیاسی آنها دست بردارد.»

وزارت خارجه آمریکا حدود ده روز پیش چهار رسانه دیگر چین را به عنوان نماینده‌های دولت این کشور اعلام کرد. 

این اقدام که در ادامه تشدید تنش‌های موجود میان دو اقتصاد بزرگ دنیا صورت گرفت بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن چین در ابعاد مختلف است. 

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا مدعی شدند که این چهار رسانه بلندگوی حزب کمونیست چین هستند و دولت آمریکا نباید با آنها همانند رسانه‌های خارجی عادی برخورد کند. 

تلویزیون دولتی چین (CCTV)، خبرگزاری چین (CNS)، روزنامه People’s Daily و «گلوبال‌تایمز» چهاررسانه‌ای هستند که دولت آمریکا این ادعاها را علیه آنها مطرح کرد.

با این اقدام این چهار رسانه موظف شدند فهرست اسامی کارکنان خود و دارایی‌های خودشان در آمریکا را تحویل وزارت خارجه این کشور دهند.

وزارت خارجه آمریکا بهمن‌ماه سال گذشته هم اقدام مشابهی را علیه پنج رسانه چینی به کار گرفته و اعلام کرده بود  پنج خبرگزاری این کشور از جمله «شینهوا» را رسماً به عنوان نمایندگان یک دولت خارجی در نظر خواهد گرفت.

این اقدام، رسانه‌های مذکور را مشمول قوانین مربوط به دیپلمات‌های مستقر در خاک ایالات متحده می‌کند و آنها باید کارکنان و دارای‌های خودشان را نزد وزارت خارجه آمریکا به ثبت برسانند. 

چین یک ماه بعد از اقدام آمریکا جنگ رسانه‌ای این کشور را پاسخ داد و اعلام کرد فعالیت چند رسانه آمریکایی را ممنوع و خبرنگاران آنها را اخراج کرد. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و برخی از مقام‌های دولت او در چند هفته گذشته با متهم کردن چین به پنهان‌کاری در بحران شیوع کرونا به تنش‌ها با پکن دامن زده‌اند. 

مسئله هنگ‌کنگ از جمله دیگر موضوعات تنش‌زا میان دو کشور بوده و دولت آمریکا بعد از اقدام چین در تصویب  «لایحه امنیت هنگ‌کنگ» امتیازات خاص قائل‌شده برای این سرزمین را لغو کرد. 

دولت‌های آمریکا و چین در ماه‌های گذشته بر سر حضور خبرنگاران دو طرف در کشورهای یکدیگر هم مجادله داشته‌اند.