پارلمان باید برای بررسی مداخلات آمریکا جلسه فوری تشکیل دهد

فراکسیون صادقون عراق در اظهاراتی اعلام کرد پارلمان عراق باید جلسه فوق العاده‌ای را برای بررسی مداخلات آشکار آمریکا برگزار کند.

اخبار بین الملل-«ثامر ذبیان» نماینده فراکسیون صادقون در پارلمان اعلام کرد مداخلات آشکار و پیاپی آمریکا را در امور داخلی عراق محکوم کرده و آن را تجاوز به حاکمیت ملی و نیز تجاوز به قوانین و عرف بین الملل قلمداد می‌کند.

ثامر ذبیان امروز پنجشنبه در سخنانی گفت: ما با شدیدترین لحنی، مداخله نظامی آشکار آمریکا را در امور داخلی عراق محکوم می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: اعتراف آمریکایی‌ها به تجاوز به محل‌های استقرار الحشد الشعبی، تجاوز آشکار به حاکمیت ملی، قوانین و عرف بین الملل محسوب می‌شود. او همچنین از ریاست مجلس نمایندگان خواست تا جلسه‌ای فوق العاده برای بررسی پیامد‌های مداخلات آشکار آمریکا برگزار کند.

گفتنی است پیشتر نیز گروه‌های مختلف عراقی خواهان خروج نیرو‌های آمریکایی از کشورشان شده بودند. بدر صائغ، عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق پیشتر گفته بود: افراد مذاکره کننده با آمریکا باید بدانند که عراق و پارلمان تصمیم بدون بازگشتی درباره اخراج نیرو‌های خارجی از جمله آمریکایی‌ها از کشور اتخاذ کرده‌اند.

فاضل جبار، نماینده ائتلاف صادقون هم گفته است: مذاکرات میان دو کشور باید در راستای اجرای تصمیم پارلمان و رأی ملت مبنی بر اخراج نیرو‌های خارجی از عراق باشد.

حامد الموسوی، نماینده ائتلاف الفتح نیز در این باره تاکید کرد: لازم است مذاکره کننده عراقی از ۳ حقیقت اساسی مهم که جای هیچ گونه بحثی ندارد، آگاه باشد.

او افزود: این ۳ حقیقت عبارتند از اینکه اولا آمریکایی‌ها یک نیروی اشغالگر و متجاوزگر هستند. دوم مرجعیت عالی دینی حضور آن‌ها در عراق را نمی‌پذیرند. سوم حضورشان از سوی همه مردم مردود و باطل است و تا زمانی که از عراق خارج نشوند، رابطه با آن‌ها عادی، صحیح و مناسب نیست.