خواستار حضور نظامی دائمی در عراق نیستیم

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا امروز پنجشنبه ادعا کرد که هنوز موعد خروج ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش به رهبری واشنگتن از عراق فرا نرسیده است.

اخبار بین الملل- «دیوید کوپلی» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که «آمریکا خواستار احداث پایگاه نظامی دائمی [در عراق] نیست و همچنین نمی‌خواهد که حضور نظامی دائمی در عراق داشته باشد».

شبکه خبری الفرات به نقل از این مسئول آمریکایی گزارش داد: «در جریان مذاکرات با عراق در چارچوب معاهده راهبردی، تکلیف این مسأله (حضور نظامی) را ده سال پیش با دولت عراق مشخص کردیم».

وی مدعی شد: «ما باور داریم که عراق در حال حاضر، در مرحله دفاع از خاک خود قرار دارد و این مسئله را محترم می‌دانیم و بر این باوریم که در مسیر درست خود حرکت می‌کند».

کوپلی در عین حال ادعا کرد که «ما نمی‌خواهیم سناریوی سال ۲۰۱۱ تکرار شود؛ زمانی که از نیروهای ائتلاف خواسته شد که پیش از موعد [از عراق] عقب‌نشینی کنند و به تبع آن، بی‌ثباتی، جنگ داخلی و ظهور داعش شکل گرفت».

این مسئول آمریکایی می‌گوید که ائتلاف بین‌المللی متشکل از بیش از هشتاد کشور است که بیشتر آنها، بهترین سلاح پیشرفته را دارند و در جنگ علیه داعش از عراق حمایت می‌کنند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که «حسن سالم» نماینده فراکسیون پارلمانی «صادقون» درباره زمان تاخت و تاز داعش در سال ۲۰۱۴ گفت: «آمریکا بدون هیچ واکنشی، سه ماه، نظاره‌گر گسترش داعش [در عراق] بود... ولی جمهوری اسلامی حمایت مالی و تسلیحاتی از عراق در برابر داعش را بر عهده گرفت».

سالم با بیان اینکه «جمهوری اسلامی در حالی در برابر داعش، به عراق کمک کرد که هیچ سربازی از آن در کشور [عراق] حضور نداشت»، تأکید کرد که آمریکا «از تروریسم و داعش به عنوان بهانه‌ای برای باقی ماندن خود در عراق استفاده می‌کند».

کوپلی در عین حال مدعی شد که ائتلاف بین‌المللی توانمندی زیادی برای مبارزه با داعش دارد و نیروهای امنیتی عراق نیز به این توانمندیها نیاز دارند.

این مسئول آمریکایی در پایان مدعی شد: «کسانی که شدیدا اصرار دارند نیروهای خارجی [از عراق] خارج شوند، در پی تحقق اهداف خاصی هستند و می‌خواهند ابزارهای امنیتی عراق را سلب کنند».

در همین ارتباط، «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق اخیرا گفت که ایالات متحده آمریکا در زمان حمله گروه تروریستی داعش به این کشور در سال ۲۰۱۴، هیچ کمکی به بغداد نکرد.

العبادی با بیان اینکه در آن زمان، آمریکا «حتی یک دلار [به عراق] کمک نکرد»، خاطر نشان کرد: «وقتی که گروه تروریستی داعش آمد، آمریکا، عراق را رها کرد... آمریکا بدون دریافت مابه‌ازا، هیچ کمکی به عراق نخواهد کرد».

اخیرا نیز مذاکراتی بین عراق و آمریکا صورت گرفت و طرفین خبر دادند که این مذاکرات ادامه خواهد یافت. ناظران می‌گویند که آمریکا از رهگذر این مذاکرات، در پی تثبیت حضور اشغالگرانه خود در عراق است.

این در حالی است که پارلمان عراق مصوبه اخراج نظامیان تروریست آمریکا از این کشور را تصویب کرده و اکثر طیفهای سیاسی و اقشار مختلف عراق بارها مخالفت خود را با عناصر آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی اعلام کرده‌اند.