برنامه ای برای مذاکره با آمریکا نداریم

پیونگ یانگ تاکید کرد که هیچ برنامه ای فوری برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با آمریکا و دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ ندارد مگر اینکه کاخ سفید از «رفتارهای خصمانه»، دست بردارد.

اخبار بین الملل-«چو سون خویی» معاون وزیر امور خارجه کره شمالی روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد آیا می توان با ایالات متحده که نسبت به کره شمالی سیاست خصمانه در پیش گرفته و به توافق نامه هایی که قبلاً در اجلاس های گذشته امضا کرده است بی اعتنایی می کند گفت و گو یا هرگونه معامله کرد.

اظهارات این مقام کره شمالی پس از آن صورت گرفت که "جان بولتون" مشاور سابق امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته در جمع خبرنگاران در نیویورک گفته بود ترامپ ممکن است به دنبال نشستی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه اکتبر یعنی پیش از انتخابات آمریکا باشد.

این مقام کره شمالی در بیانیه خود یادآوری کرده است ما دیگر نیازی به نشستن چهره به چهره با ایالات متحده نداریم زیرا این نشست ها چیزی بیش از ابزاری برای مقابله آمریکا با بحران سیاسی آن کشور نیست.

چو افزود: «کره شمالی  پیشتر برنامه زمانی استراتژیک مفصلی برای مدیریت آنچه که او آن را «تهدید آمریکا» توصیف کرده تشکیل داده است ایالات متحده اشتباه می کند اگر فکر کند مسائلی مانند مذاکرات هنوز روی ما کار می کند».

اظهارات این مقام کره شمالی در حالی است که «مون جائه این» رییس جمهوری کره جنوبی پیش از این از سران آمریکا و کره شمالی خواسته بود با هدف پیگیری صلح شبه جزیره و خروج مذاکرات دو کشور از بن بست بار دیگر با یکدیگر دیدار کنند.

همزمان «استفان بیگن» وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش در مورد برگزاری دیدار میان سران دو کشور گفته بود در زمان باقی مانده و با توجه به شرایط شیوع ویروس همه گیر کرونا در سراسر جهان، پیش بینی شرایطی که بتوانیم نشست بین المللی حضوری را فراهم کنیم دشوار است اما مطمئناً تعامل بین دو طرف پابرجاست و ما آماده‌ایم تا این کار را انجام دهیم.   

روابط بین آمریکا و کره شمالی بعد از سه دیدار نا موفق سران دو کشور تیره شده است.