آمریکا به دنبال ایجاد شکاف میان کشور‌های منطقه است

وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه ضمن متهم کردن آمریکا به ایجاد شکاف میان کشور‌های منطقه اعلام کرد واشنگتن عمدا کشتی‌ها و ناو‌های خود را به دریای جنوبی چین ارسال می‌کند تا قدرت‌نمایی کند.

اخبار بین الملل-ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسشی درباره ورود دو ناو هواپیما بر آمریکایی به دریای جنوبی چین و برگزاری رزمایش اظهار داشت آمریکا با این اقدام به دنبال قدرت نمایی و ایجاد تفرقه میان کشور‌ها منطقه است.

سخنگوی نیروی دریایی آمریکا روز شنبه از برگزاری رزمایش نظامی دو ناو هواپیمابر آمریکایی یو‌اس‌اس نیتز و یو‌اس‌اس رونالد ریگان در منطقه دریای جنوبی چین خبر داد.

پیش از این، پکن از رویه آمریکا در ارسال ناو‌های هواپیمابر خود به منطقه انتقاد کرده و آن را عاملی در راستای افزایش تنش‌ها خوانده است.

وب سایت «وار زوون» نیز اخیرا در گزارشی اعلام کرد ساخت پایگاه نظامی سری آمریکا در جزیره ویک واقع در اقیانوس آرام پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وب سایت وار زوون با توصیف این پایگاه نظامی به عنوان «پست نظامی دوره افتاده آمریکا در اعماق اقیانوس آرام»، با استناد به تصاویر ماهواره‌ای تازه گزارش داد توسعه اساسی پایگاه نظامی در جزیره ویک از اوایل سال جاری آغاز و همچنان در حال انجام است. وار زوون با اشاره به جزئیات این اقدامات، توسعه چنین پایگاهی را در بحبوحه تنش‌های میان آمریکا و چین بویژه در دریای چین جنوبی قابل توجه دانست.

تنش‌های بین چین و آمریکا طی هفته‌های اخیر به دلیل تصویب قانون امنیت ملی چین در هنگ‌کنگ، افزایش هم یافته است. واشنگتن این قانون را ناقض استقلال منطقه هنگ‌کنگ می‌داند و تهدید کرده است که پکن را در این خصوص تحریم خواهد کرد.