الکاظمی باید موضعی شجاعانه در برابر آمریکا اتخاذ کند

شماری از نمایندگان عراقی با محکوم کردن اقدام اخیر سفارت آمریکا در تیراندازی و آزمایش سامانه پدافند هوایی بدون کسب اجازه از دولت عراق، خواهان آن شدند که «مصطفی الکاظمی » نخست وزیر عراق موضعی شجاعانه را در قبال این نقض قوانین اتخاذ کرده و بر این مسأله سکوت نکند.

اخبار بین الملل-«عامر الفائز» عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق به پایگاه خبری المعلومه گفت: دولت باید موضعی صریح و قاطعانه را در برابر نقض حاکمیت عراق اتخاذ کند؛ همچنانکه او در باره تبدیل شدن یک سفارتخانه دیپلماتیک به پادگانی در داخل منطقه سبز بغداد هشدار داد.

از سوی دیگر، «مهدی تقی آمرلی» از اعضای کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز در سخنانی گفت: مجلس نمایندگان بزودی موضعی را در قبال نقض قوانین از سوی آمریکا اتخاذ خواهد کرد؛ به خصوص آنکه سامانه‌های آمریکایی داخل منطقه سبز نقض آشکار حاکمیت این کشور به شمار می‌رود. او اعلام کرد آمریکا تلاش دارد تا عراق را به صحنه درگیری بدل کند و طرف‌هایی سیاسی نیز حضور دارند که در جهت خلاف این مسأله فعالیت می‌کنند و نخست وزیر باید فورا در این مسأله مداخله کند.

از سوی دیگر «سلام الشمری» نماینده ائتلاف سائرون در سخنانی اعلام کرد آمریکا به سبب ضعف در تصمیم گیری مسئولان عراقی به اقدامات خود ادامه داد و این مسأله سبب عدم احترام آشکار آمریکایی‌ها به قوانین کشور شده است.

او همچنین گفت: اقدامات آمریکایی‌ها آغاز گفتگو‌ها با آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کند و این دلیلی جدید بر عدم جدیت آن‌ها در تعامل با عراق به عنوان کشوری مستقل است.

منابع امنیتی عراق روز شنبه از انجام مانور نظامی از سوی نیرو‌های آمریکایی در منطقه سبز بغداد و استفاده از پهپاد برای گلوله باران، تیراندازی و بمب‌های صوتی برای آزمایش سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» خبر دادند.

آمریکا سامانه دفاع موشکی پاتریوت را در چندین منطقه عراق به بهانه حمایت از نیرو‌ها و مواضع خود مستقر کرده است.