گشت‌زنی کم سابقه ناوهای چینی به آب‌های سرزمینی ژاپن

مقامات توکیور امروز دوشنبه اعلام کردند کشتی‌های گارد ساحلی چین در ۴ روز گذشته دو بار به آب‌های سرزمینی ژاپن تعدی کرده‌اند. به ادعای آن‌ها، کشتی‌های گارد ساحلی ژاپن مجبور شده‌اند مسیر عبور کشتی‌های چینی را مسدود و از رسیدن آن‌ها به قایق‌های ماهیگیری ژاپن دست‌کم در یک مورد ممانعت کنند.

اخبار بین الملل-گارد ساحلی ژاپن همچنین مدعی است کشتی‌های چینی تا فاصله ۴ کیلومتری جزایر مورد مناقشه تحت کنترل ژاپن با نام «سِن‌کاکو» که طرف چینی آن‌ها را «دیائو» می‌خواند، نزدیک شدند و فاصله ۱۹.۳ کیلومتری شناخته شده بین‌المللی را که محدوده آب‌های سرزمینی یک کشور را مشخص می‌‌کند، نقض کردند.

به گفته گارد ساحلی ژاپن، ۸۴ روز است که کشتی‌های دولتی چین در آب‌های اطراف این جزایر حضور دارند. به ادعای مقامات ژاپنی، دو مورد تجاوز چینی‌ها از روز پنجشنبه به ترتیب ۳۰ و ۴۰ ساعت طول کشیده‌اند که طولانی‌ترین دوره حضور کشتی‌های دولتی چین در آب‌های ژاپن اطراف این جزایر است.

«یوشیدا سوگا» سخنگوی دولت ژاپن گفت توکیو بارها اعتراض رسمی خود درباره حضور کشتی‌های چینی را به مقامات این کشور ارائه کرده است.

توکیو و پکن هر دو در خصوص این جزایر خالی از سکنه ادعاهایی دارند، اما توکیو از سال ۱۹۷۲ اداره آن‌ها را در دست دارد. تنش‌ها در خصوص این منطقه ماه قبل وقتی شورای شهر اوکیناوا لایحه‌ای را برای تغییر وضعیت اداری این جزایر تصویب کرد، بالا گرفت. این لایحه ادعا می‌کند که این جزایر بخشی از قلمروی ژاپن است.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز اعلام کرد حق ذاتی چین است که در آب‌های اطراف این جزایر گشت‌زنی کند و از ژاپن خواست از تجاوز به حاکمیت پکن دست بکشد.