ادامه اختلافات مسکو و واشنگتن بر سر معاهده «آسمان‌های باز»

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه گفت که این کشور و آمریکا نتوانسته‌اند مواضعشان را درباره معاهده « آسمان‌های باز » به یکدیگر نزدیک کنند.

اخبار بین الملل- معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که این کشور هشدارهای آمریکا درباره این معاهده را نمی‌پذیرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز اول خرداد تأیید کرد که آمریکا از معاهده آسمان باز خارج خواهد شد و احتمالاً یک توافق جدید را جایگزین آن خواهد کرد.

ترامپ  گفت: «آمریکا از معاهده آسمان باز خارج خواهد شد.» او همچنین گفته که معاهده‌ای دیگر جایگزین این توافق خواهد شد. 

آمریکا روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است. مسکو اتهامات واشنگتن را رد کرده است. خروج از این توافق، پرونده جدیدی به تنش‌ها در روابط واشنگتن- مسکو باز کرده است. 

سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره اتهامات آمریکا گفته است: «کارشناسانی که اوضاع را رصد می‌کنند بر این باور هستند که واشنگتن از قبل تصمیمش (برای خروج از معاهده آسمان‌های باز) را گرفته است و به نظر ما هم بخشهای قابل ملاحظه‌ای از واقعیت در این گمانه‌زنی‌ها وجود دارد. ما هم بر اساس تماسهایمان با آمریکایی‌ها، کشورهای عضو ناتو و دیگر اعضای معاهده آسمان‌های باز به همین نتیجه رسیده‌ایم».

وی افزود: «واکنش ما به تصمیم از قبل برنامه ریزی شده و محتمل واشنگتن به نحوه اجرای آن و اینکه دقیقا معنای تصمیم آنها چیست بستگی خواهد داشت و قطعا خواهیم دید که آیا دیگر متحدان واشنگتن در ناتو از این کشور دنباله روی می‌کنند یا خیر».

معاهده آسمان‌های باز به کشورهای عضو اجازه می‌دهد از حریم هوایی یکدیگر برای پروازهای تجسسی استفاده کنند.  این معاهده بین ۳۵ کشور جهان منعقد شده و هدف از آن هدف ایجاد درکی متقابل بین کشورهای امضاکننده در خصوص تحرکات و فعالیت‌های نظامی احتمالاً نگران‌کننده بوده است.

روسیه و آمریکا جزو اولین کشورهایی بودند که این معاهده را تصویب کردند؛ معاهده‌ای که در  سال ۱۹۹۲ امضا شد و از اول ژانویه ۲۰۰۲ اجرایی شد.