آمریکا از اجرای تعهدات بین‌المللی خود فرار می‌کند

«ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل از اقدامات قلدرمابانه آمریکا در قبال دیگر کشور‌ها و امتناع از متعهد ماندن به پیمان‌های بین‌الملی انتقاد کرد.

اخبار بین الملل-ژانگ جون روز دوشنبه با اشاره تلویحی به آمریکا اعلام کرد یک کشور خاص از بار تعهدات بین‌المللی فرار می‌کند و اقدامات یکجانبه و قلدرمابانه انجام می‌دهد. نماینده چین در سازمان ملل افزود این اقدامات عدم اطمینان زیادی را به توازن و ثبات استراتژیک جهانی وارد و تلاش‌های مشترک همه کشور‌ها برای مقابله با چالش‌های جهانی را تضعیف کرده است.

ژانگ افزود قدرت‌های بزرگ جهان باید نماد کمک به حفظ نظام جهانی، قانون و نقش سازمان ملل و اهمیت چند جانبه گرایی باشند.

چین روز دوشنبه به پیمان جهانی تجارت اسلحه پیوست، پیمانی که پیش از این از سوی آمریکا رد شده بود. پکن برنامه خود برای پیوستن به پیمان جهانی تجارت سلاح را در سپتامبر گذشته اعلام کرد. پیمان جهانی تجارت سلاح در سال ۲۰۱۳ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید. باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا آن را امضا کرد، اما با مخالفت انجمن ملی سلاح آمریکا هیچگاه به تصویب مجلس سنا نرسید.

دونالد ترامپ در ماه آوریل اعلام کرد قصد دارد عضویت آمریکا در این پیمان را لغو کند. در ژوئیه سال ۲۰۱۹ آمریکا به دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد واشنگتن قصد پیوستن به این پیمان را ندارد و امضای آن در سال ۲۰۱۳ هیچگونه تعهد قانونی را متوجه این کشور نمی‌کند.