افشای کمک های انگلیس به عربستان برای محاصره یمن

یک منبع خبری از همدستی نیروی دریایی انگلیس با نیروی دریایی عربستان ، امارات و بحرین  و ارائه آموزشهای لازم به آنها در  زمینه محاصره بنادر یمن پرده برداشت.

اخبار بین الملل-نیروی دریایی انگلیس در سپتامیر (مهر) 2015  یک افسر نیروی دریایی امارات متحده عربی را برای آموزشهای لازم چهار هفته ای در زمینه نحوه محاصره بنادر یمن به شهر «پورت موث» در جنوب انگلیس دعوت میکند. به گفته برخی منابع مطلع، نیروی دریایی کوچک بحرین نیز برای محاصره دریایی یمن به ائتلاف کمک کرده  و برخی نیروهای بحرینی در جریان نبرد در یمن کشته شدند.

 به نوشته این منبع خبری، در مارس (فروردین) 2016 نیز افسران نیروی دریایی انگلیس یک دوره یک هفته‌ای  را برای آموزش 15 ملوان سعودی برگزار کردند. نیروی دریایی انگلیس سپس در سپتامبر 2016 تا مارس 2017 نیز دوره ای تحت عنوان «Exclusive Economic Zone Protection »  را برای پرسنل اماراتی و عربستانی برگزار کرد.

«سید احمد الوادایی» از تحلیلگران موسسه «دموکراسی و حقوق بحرین»  آموزشهای دریایی انگلیس به ائتلاف آل سعود را شرم آور خواند و گفت: «در ازای پایگاه دریایی انگلیس در بحرین، دولت فاجعه انسانی بی سابقه‌ای را در یمن تسهیل کرد.»

این نشریه در بخش دیگر به دامنه برنامه های آموزشی نیروی دریایی انگلیس در سال 2019 برای نیروی دریایی امارات  اشاره کرد و نوشت، شماری  از کماندوهای اماراتی در «لیمپستون» در جنوب انگلیس در دوره ای 60 هفته ای نحوه عملیات آبی خاکی  و عملیات از بالگرد را فرا گرفتند.

این در حالی است که منابع آگاه روز سه شنبه از شروع صادرات مجدد تسلیحات به ارتش سعودی از سوی انگلیس اشاره کردند. خبرنگار روزنامه «دیلی تلگراف» چاپ انگلیس در این زمینه در توییتی نوشت که انگیس فروش سلاح به عربستان را مجددا آغاز می‌کند. این در حالی است که سال گذشته ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان به دلیل نقض حقوق بشر در یمن و ممنوع شده بود.

به گفته این روزنامه‌نگار انگلیسی، دولت انگلیس با نادیده انگاشتن جنایات جنگی آل سعود، مجوز فروش مجدد سلاح به ارتش سعودی را اعلام کرد. فروش تسلیحات به عربستان از سوی انگلیس از 20 ژوئن سال گذشته متوقف شده بود.