آمریکا و کنترل میدان‌های نفتی سوریه و عراق

نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا طرحی را پیشنهاد دادند که به موجب آن استفاده از بودجه نظامی سال ۲۰۲۱ برای کنترل تاسیسات نفتی سوریه و عراق از سوی نظامیان آمریکا ممنوع می‌شود.

اخبار بین الملل-در سندی که در این خصوص منتشر شده، آمده است «هیچ یک از وجوه تخصیص یافته و یا در دسترس از طریق این قانون و یا هر قانون دیگری نباید مورد استفاده دولت در موارد زیر قرار گیرد ... برای اعمال کنترل آمریکا بر منابع نفتی سوریه و یا عراق.»

علاوه بر آن، استفاده از وجوه فدرال برای ساخت تاسیسات استقرار دائمی سربازان آمریکایی در عراق و یا افغانستان نیز ممنوع می‌شود.

انتظار می‌رود دموکرات‌های مجلس نمایندگان و جمهوریخواهان مجلس سنا هرکدام یک نسخه از بودجه سال مالی ۲۰۲۱ را پیشنهاد دهند که در کمیسیون هماهنگ کننده یکی شده و سند نهایی به امضای رئیس‌جمهور برسد.

در اوایل اکتبر ۲۰۱۹، آمریکا از خروج نیرو‌های خود از شمال شرق سوریه خبر داد، اما بلافاصله ترکیه عملیات نظامی‌اش را در آن منطقه آغاز کرد و بخش‌هایی از آن را به تصرف خود درآورد. با این حال، آمریکا پس از آن اعلام کرد قصد دارد در این منطقه بماند و بر میدان‌های نفتی سوریه کنترل و نفوذ داشته باشد.

دونالد ترامپ اظهار کرد قصد دارد شرکت‌های بزرگ نفتی را به این منطقه دعوت کند تا از میدان‌های نفتی آن نفت استخراج کنند. روسیه نیز در واکنش به این اظهارات گفته بود آمریکا آشکارا و بی‌امان در حال سرقت منابع نفتی سوریه است و در عین حال این کشور را تحریم نفتی کرده است.