نزاع آلمان با آمریکا، مرکل را به سمت چین سوق داده است

وبگاه «پالیتیکو»، در گزارشی به تمایل آلمان برای از سر‌گیری روابط تجاری برلین با پکن در بحبوحه شیوع ویروس کرونا اشاره کرده است. 

اخبار بین الملل- به نوشته این وبگاه خبری - تحلیلی، با وجود به اینکه بیشتر کشور‌های غربی به چین در مورد قانون اخیری که در هنگ‌کنگ به تصویب رساند انتقاد می‌کنند و اینکه این کشور باید در مورد اطلاع‌رسانی درباره مبدأ ویروس کرونا شفاف‌تر عمل می‌کرد، اما دولت آلمان در واکنش‌ خود نسبت به چین محتاط‌تر عمل کرده است. 

پالتیکو نوشت، زمانی که هفته گذشته از مرکل سؤال شد که آیا او از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه چین حمایت می‌کند، از ارائه پاسخ طفره رفت و گفت: «روابط با چین مهم است و از لحاظ راهبردی اهمیت دارد.» 

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت، چین به عنوان یک بازار صادراتی برای محصولات آلمانی به خصوص اتومبیل و ماشین‌آلات این کشور اهمیت دارد. از زمانی که « آنگلا مرکل » در سال ۲۰۰۵ صدر اعظم آلمان شد، صادرات آلمان به چین پنج برابر شده، در حالی که سال گذشته صادرات این کشور کمتر از ۱۰۰ میلیارد یورو بوده است. 

پالتیکو همچنین نوشت، برخی اقتصاد‌دانان عنوان می‌کنند همزمان با رشد اقتصاد چین و کاهش مطالبات چین از آلمان در خصوص کالاهای اساسی پکن همچنان یکی از ستون‌های راهبرد اقتصادی برلین و موتور اصلی رشد آلمان به شمار می‌رود.

به نوشته پالتیکو، بنابراین هیچ شکی نیست که مرکل از این رویه با خبر است و به همین دلیل به دنبال محافظت از اقتصاد آلمان در وضعیت بحران کنونی است. 

بر اساس گفته کمیسیون اروپا، این بحران به افت ۶.۳ درصدی مقوله تولید در اقتصاد آلمان  منجر خواهد شد.  

چین نیز با پیامد‌های اقتصادی ناشی از بیماری همه‌گیر (کووید-۱۹) مواجه است، اما صادرکنندگان آلمانی در این خصوص شاهد کورسو‌یی از امید هستند. در ماه ژوئن، فروش خودرو در چین پس از ماه‌ها کاهش، ۱۱ درصد افزایش یافت.

پولیتیکو در پایان نوشت، در حالی که بسیاری از مردم برلین منتظر ماه نوامبر هستند و بی‌صبرانه منتظرند تا دونالد ترامپ (در انتخابات ریاست جمهوری) پیروز نشود، اما سیاست آمریکا در قبال چین بعید است تغییر زیادی بکند. حتی بسیاری از دموکرات‌ها رویکرد سازش‌ناپذیر ترامپ نسبت به چین در مقوله تجارت و حقوق‌بشر را با اکراه تأیید کرده‌اند.

اولویت اصلی مرکل در مورد چین باز‌گشت به یک توافق تجاری برنامه‌ریزی شده با اروپاست و هدف «توافق‌نامه سرمایه‌گذاری» پیشنهاد شده نیز ارتقای شرایط برای شرکت‌های اروپایی در چین است که یک منفعت بالقوه‌ای برای شرکت‌های آلمانی دارد.  

ویروس کرونا، مرکل را مجبور کرد نشست بین چین و اتحادیه اروپا را به ماه سپتامبر موکول کند؛ یعنی زمانی که ریاست شورای اتحادیه اروپا را آلمان به عهده دارد و آن موقع زمانی است که صدر اعظم آلمان امیدوار است به یک توافق با پکن برسد.