بحران کرونا و شانس پیروزی ترامپ در انتخابات

آمریکا همچنان از نظر ابتلا به ویروس کووید-۱۹، در جهان در رتبه اول قرار دارد. در این کشور بیش از ۱۳۳ هزار نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند. تعداد مبتلایان نیز از ۳ میلیون و ۱۴۴ هزار نفر فراتر رفته است. فلوریدا یکی از ​آلوده‌ترین ایالات آمریکا قلمداد می‌شود و به همین دلیل هم دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا جمعه راهی این ایالت شد.

اخبار بین الملل-در گزارشگر فرانس ۲۴ آمده است که ترامپ وقتی در فرودگاه میامی در ایالت فلوریدا از هواپیمایش پیاده می‌شد هم ماسک بر صورت نداشت. فلوریدا پس از تشدید روند سرایت اپیدمی ویروس کرونا در آمریکا، یکی از آلوده‌ترین ایالت‌های این کشور محسوب می‌شود. در روز پنجشنبه تعداد مبتلایان جان باخته در این ایالت ۱۲۰ نفر اعلام شد. این آمار و همچنین تعداد تلفات در تگزاس با ۹۸ قربانی، از زمان آغاز بحران کرونا بالاترین آمار‌ها از نظر تلفات بوده اند. اما رئیس جمهوری آمریکا ترجیح داد سفر خود را به اظهار نظر در باره مبارزه با قاچاق مواد مخدر و حمایت از مخالفان ونزوئلایی اختصاص دهد. عملکرد ترامپ در این سفر با نگرانی کادر درمانی فاصله زیادی داشت.

فرانس ۲۴ بخشی از سخنان اندرو پاستِوسکی( Andrew Pastewski )، رئیس بخش فوریت‌های پزشکی در مرکز پزشکی جکسون جنوبی را پخش کرد. وی گفت: ما برای مدتی اطمینان خاطر پیدا کرده بودیم و توانستیم بخش فوریت‌های پزشکی ویژه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را تعطیل کنیم. از همه مبتلایان در یک طبقه نگهداری می‌کردیم. اما بعد ناگزیر شدیم طبقه دوم و بعد از مدتی طبقه سوم را نیز به این بیماران اختصاص دهیم. اکنون ناگزیریم طبقه چهارم و پنجم را نیز به این بیماران اختصاص دهیم. هیچ بهبودی در اوضاع مشاهده نمی‌کنیم.

براساس این گزارش  اظهارات دونالد ترامپ با نظرات کادر درمانی و حتی اعضای دولتش به ویژه با نظرات آنتونی فائوچی در تضاد است. او مدیریت موسسه ملی بیماری‌های مسری را بر عهده دارد و بر این باور است که آمریکا با مشکل بسیار جدی روبروست. دونالد ترامپ، افزایش تعداد مبتلایان جدید را به انجام آزمایشات بیشتر نسبت می‌دهد. اما افزایش ۳۳ درصدی آزمایش‌های گرفته شده در یک ماه را نمی‌توان با افزایش ۱۶۷ درصدی تعداد مبتلایان در این مدت را مرتبط دانست. با در نظر گرفتن شناسایی ۶۵ هزار مبتلای جدید در روز پنجشنبه، می‌توان تصور کرد که در این کشور به زودی روزانه ۱۰۰ هزار مبتلای جدید شناسایی خواهد شد. این آماری است که رقبای انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا در یادآوری آن کوتاهی نمی‌کنند.

فرانس ۲۴ بخشی از سخنان کیشا لانس باتمز( Keisha Lance Bottoms )، شهردار آتلانتا را پخش کرد که گفت: ترامپ اوضاع را بدتر می‌کند. من فکر می‌کنم که اگر او به کارشناسان اجازه کار می‌داد، جان‌های زیادی در کشور نجات می‌یافت. اما ترامپ دانشمندان را به سکوت وادار می‌کند.

بر اساس نظرسنجی انجام گرفته توسط شبکه‌ای بی سی که دیروز جمعه منتشر شد، دو سوم آمریکایی‌ها روش ترامپ در مواجهه با بیماری همه گیر کووید-۱۹ را تایید نمی‌کنند. در حالی که این کشور تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کمتر از ۴ ماه فاصله دارد، ویروس کرونا همچنان از شانس ترامپ برای تصاحب دوباره کرسی ریاست جمهوری در برابر جو بایدن که در هر کجا با ماسک مشاهده می‌شود، می‌کاهد.