خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی ادامه مواضع یکجانبه واشنگتن است

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه تصمیم واشنگتن برای خروج از سازمان بهداشت جهانی را یک تصمیم غیرسازنده و بازتاب دهنده تمرکز آمریکا بر اقدامات یکجانبه و نایده گرفتن دیدگاههای دیگر اعضای جامعه بین‌المللی خواند.

اخبار بین الملل-وی افزود: «ما این تصمیم را یک اقدام مخرب می‌دانیم. این بازتاب تمرکز آمریکا بر مواضع یکجانبه در نظام بین‌المللی و نادیده گرفتن اولویت‌ها و رویکردهای برخی دیگر از اعضای جامعه بین‌المللی است.

ریابکوف تاکید کرد، سازمان بهداشت جهانی به سازمانی با متخصصانی گسترده در حوزه‌های مهم شهره است. چنین تصمیماتی بویژه وقتی در بحبوحه یک پاندمی گرفته می‌شود، که نیاز به همبستگی بیشتر میان ملت‌ها دارد، هیچ چیزی به ارمغان نمی آورد مگر تضعیف نهادهای چندجانبه در سطح جهانی. 

وی درباره انتقاد رسانه‌های خارجی در زمینه شیوع ویروس کرونا در روسیه نیز  این گزارش‌های جعلی خواند و تاکید کرد که برای این رسانه‌ها فقط انتقاد از مسکو مهم است و موضوع آن مهم نیست. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ماه مه ۲۰۲۰ ضمن انتقاد شدید از رویکرد سازمان بهداشت جهانی این سازمان تخصصی را به خروج و قطع بودجه آن تهدید کرد. 

«استفان دوژوریچ» سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که دولت آمریکا هفته گذشته رسما خروج خود را از این سازمان به سازمان ملل اطلاع داده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که واشنگتن برای سرپوش گذاشتن بر عملکرد ضعیف خود در مبارزه با کرونا پیکان انتقادات خود را به سمت سازمان بهداشت جهانی گرفته است.

دانشگاه «جانز هاپکینز» امروز (شنبه) گزارش کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع قربانیان ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا به ۱۳۴ هزار و ۶۷ نفر افزایش یافت.

این آمار و ارقام همچنین نشان می‌دهد که در بازه زمانی مذکور، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا به سه میلیون و ۱۸۳ هزار و ۸۵۶ نفر رسیده است.