خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت مایوس کننده است

آلمان با انتقاد از تصمیم آمریکا برای قطع روابط با سازمان جهانی بهداشت ، این اقدام را «مایوس کننده» و پسرفتی برای بهداشت جهانی خواند.

اخبار بین الملل-« ینس اسپان » وزیر بهداشت آلمان امروز(شنبه ۱۰ خردادماه) در سه توئیت انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نوشت: تغییر سازمان جهانی بهداشت نیازمند انجام اصلاحات است.

وی افزود: اتحادیه اروپا باید نقش برجسته‌ای ایفا کرده و تعهدات مالی خود را افزایش دهد.

به گفته اسپان، اقدام یادشده، یکی از اولویت‌های آلمان از اول ژوئیه(۱۰ تیرماه) خواهد بود که ریاست چرخشی اتحادیه را بر عهده گیرد.

ترامپ دیروز(جمعه ۹ خرداد) در نشست خبری با اعلام خروج رسمی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت گفت: از آنجا که آنها نتوانسته‌اند اصلاحات لازم را انجام دهند، ما امروز روابط خود با سازمان جهانی بهداشت را پایان خواهیم داد.

او پیشتر گفته بود، سازمان جهانی بهداشت در انجام وظیفه خود در واکنش به شیوع ویروس کرونا ناکام بوده است.

ترامپ، این سازمان وابسته به سازمان ملل را به جانبداری از چین متهم کرد و گفت: این سازمان واقعیت را درباره آنچه که در مرکز شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان در چین روی داده، بیان نکرده است.

او مدعی است که سازمان جهانی بهداشت اطلاعات نادرستی درخصوص ویروس کرونا منتشر کرده و با اقدام آمریکا در ممنوعیت ورود مسافران از چین مخالفت کرده است.

استفان سیبرت سخنگوی دولت آلمان دیشب(جمعه‌شب) اعلام کرد، «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور روز جمعه دعوت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را برای شرکت در نشست گروه هفت که قرار است اواخر ماه ژوئن (خرداد-تیر) در واشنگتن برگزار شود، نپذیرفت.

وی افزود: مرکل با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا نمی‌تواند حضور در این نشست را بپذیرد.