آمریکا به دنبال ایجاد شکاف میان پکن و همسایگانش است

سفارت چین در واشنگتن روز سه شنبه در واکنش به بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا در خصوص دریای جنوبی چین اعلام کرد،  واشنگتن تنها به دنبال ایجاد شکاف میان پکن و دیگر کشور‌های همسایه است.

اخبار بین الملل-سفارت چین با غیر قابل توجیه خوندن اظهارات مقامات آمریکایی اعلام کرد، واشنگتن با اغراق درباره اوضاع در منطقه دریای جنوبی چین تعمدا واقعیت‌ها و قوانین بین الملی را تحریف می‌کند و در تلاش است تا میان چین و کشور‌های حاشیه دریای جنوبی اختلاف افکنی کند.

سخنگوی سفارت چین در پاسخ به آنچه پکن آن را "بی توجهی به تلاش‌های چین و کشور‌های آسه آن برای صلح و ثبات در دریای جنوبی چین" توصیف می‌کند، گفت که دولت پکن کاملاً مخالف با این اقدامات است.

در بیانیه سفارت چین در واشنگتن تاکید شد آمریکا کشوری نیست که به طور مستقیم وارد درگیری شود، اما به مداخله در مسئله دریای جنوبی چین ادامه می‌دهد. این بیانیه در ادامه می‌افزاید: وزارت خارجه آمریکا در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۰ بیانیه‌ای صادر کرد که در آن تلاش‌های چین و کشور‌های آسه آن برای برقراری آرامش و ثبات در منطقه را نادیده گرفت. آمریکا در این بیانیه عامدانه واقعیت‌ها و قوانین بین الملی از جمله کنوانسیون سازمان ملل درباره دریا‌ها را تحریف کرد.

سفارت چین در بیانیه خود با تاکید بر تاثیر مداخلات آمریکا بر افزایش تنش‌ها در منطقه، ادعا‌های دولت واشنگتن در این خصوص را بی پایه و اساس و در تعارض با مواضع چین عنوان کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز با غیر قانونی خواندن حق پکن برای حاکمیت در دریای جنوبی چین بر تقویت سیاست‌های واشنگتن در جهت مقابله با اقدامات چین در این منطقه تاکید کرد.

دریای جنوبی چین از موضوعات مورد اختلاف پکن و واشنگتن است و آمریکا به طور مرتب ناوگان نظامی مستقر در این منطقه دارد.