کشف ۲۲۰ جسد از گور‌های جمعی در لیبی

دولت لیبی اعلام کرد از پنجم ژوئن تاکنون [طی یک ماه و نیم گذشته] ۲۲۶ جسد از گورهای جمعی در شهر ترهونه و برخی منابع جنوب طرابلس بیرون کشیده شده اند.

اخبار بین الملل-مرکز رسانه‌ای عملیات " آتش فشان خشم" وابسته به ارتش لیبی این خبر را با استناد به بیانیه اخیر اداره کل تحقیق و شناسایی افراد ناپدیدشده اعلام کرد. در بیانیه اداره کل تحقیق و شناسایی ناپدیدشدگان در لیبی آمده است: شمار اجسادی که از پنجم ژوئن از گور‌های جمعی در شهر ترهونه در جنوب شرقی طرابلس و برخی مناطق جنوب پایتخت بیرون کشیده شده اند، به ۲۲۶ نفر رسیده است.

اداره کل تحقیق و شناسایی ناپدیدشدگان افزود: از چهارم آوریل سال ۲۰۱۹ تا کنون ۱۷۱ گزارش از ناپدیدشدن افراد در همین مناطق دریافت کرده است. اجساد کشف شده در گور‌های جمعی در مناطقی پیدا شده اند که در گذشته تحت کنترل خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی (مستقر در شرق لیبی) بوده است.

طبق اعلام منابع رسمی لیبی، شبه نظامیان طرفدار ژنرال حفتر و دیگر گروه‌های تحت فرمان وی از چهارم آوریل ۲۰۱۹ تا پنجم ژوئن ۲۰۲۰ مرتکب جنایات جنگی، جنایت بر ضد بشریت و نسل کشی شده اند.

ارتش لیبی در مبارزه با نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر به پیروزی‌هایی دست یافت و توانست مناطق غربی لیبی را به جز شهر سرت آزاد کند. ارتش لیبی اکنون خود را برای آزادکردن شهر سرت آماده می‌کند.

در پی سقوط حکومت معمر القذافی، لیبی طی حدود ده سال اخیر شاهد جنگ قدرت بوده است. دولت وفاق ملی در طرابلس ساکن است و حاکمیت را از آن خود می‌داند، در مقابل خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی که در شرق این کشور و در شهر بنغازی حضور دارد، در تلاش است تا دولت وفاق را از قدرت ساقط کند.

سازمان ملل ضمن انتقاد از رفتار مداخله‌جویانه سایر کشورها، تاکید کرده که عوامل خارجی نباید آتش درگیری‌ها در لیبی را شعله‌ور کنند. سازمان مذکور این را هم گفته که تنها راه‌کار حل بحران لیبی مذاکره است.