در گذشت مبارز حقوق مدنی سیاهان آمریکا

جان لوئیس، نماینده دموکرات کنگره آمریکا که جزء مبارزان حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا نیز بود در سن ۸۰ سالگی پس از شش ماه مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

اخبار بین الملل-خانواده او در بیانیه‌ای که در این خصوص منتشر ساختند، اعلام کردند «غم غیرقابل تحملی است که درگذشت جان لوئیس، نماینده کنگره آمریکا را اعلام کنیم ... او در مبارزات مداوم برای ادای احترام و ارزش به انسان‌ها همیشه پیشقدم بود. او تمام زندگی خود را برای چنین مبارزه‌ای اختصاص داد و مبارز صریح عدالت و برابری در آمریکا بود.»

سی ان ان در ادامه نوشت: لوئیس درست در همان روزی درگذشت که کشیش کوردی تیندل، رهبر حقوق مدنی فوت کرده است. این دو نفر زمانی جان باخته اند که مردم آمریکا هنوز پس از مرگ بی رحمانه جورج فلوید در خیابان‌های آمریکا دست به تظاهرات می‌زنند و به تبعیض نژادی سیستمی در آمریکا معترض هستند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌ای درگذشت لوئیس را اعلام کرد. او گفت «امروز آمریکا به دلیل از دست دادن یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخ خود سوگوار است.»

لوئیس پیش از مرگ خود درباره مبارزه با بیماری سرطان و مسیر زندگی خود گفته بود «من تقریبا در تمام عمر خود به نوعی در جنگ برای آزادی، برابری و حقوق اساسی برای انسانیت بوده‌ام.»

او یک دموکرات بود که سه دهه نماینده کنگره از ایالت جورجیا بود و به دلیل تجسم مبارزه چندین ساله خود علیه خشونت و برای تحقق حقوق شهروندی مورد توجه گسترده قرار گرفته بود.