زمین گیر شدن 36 بالگردآمریکایی

در حالی که ارتش تایوان در روزهای گذشته از برگزاری رزمایشی در منطقه به نشانه قدرت نمایی به چین خبر داده، منابع خبری از سقوط یک فروند بالگرد نظامی این کشور خبر دادند.

اخبار بین الملل- به نوشته وبگاه «دیفنس ورلد» این بالگرد از نوع «بل او ایچ» بود که هنگام برگزاری رزمایش تایوان به منظور مقابله  محتمل با چین در پایگاه هوایی«هسینچوی» سقوط کرد و دو خلبان آن کشته شدند. به دنبال این حادثه ارتش تایوان دستور زمین گیر شدن 36 فروند از این نوع بالگرد آمریکایی در حال خدمت در ارتش را برای پی بردن به علت این سانحه هوایی صادر کرد. با سقوط این بالگرد جمع بالگردهای بل او ایچ  از بین رفته  تایوان در 2 سال گذشته به 3 فروند رسید.

نیروهای دریایی،‌ زمینی و هوایی تایوان در این رزمایش که از صبح پنجشنبه شروع شد مقابله با تهاجم همه‌جانبه نیروهای متخاصم به خاک خود و همچنین جزیره مورد مناقشه با چین را تمرین کردند.بر این اساس، حدود هشت هزار نظامی، کشتی‌های جنگی، جنگنده‌های «اف-۱۶»، هواپیماهای نظامی «چینگ-کو» ساخت تایوان و همچنین تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش این کشور در نوار ساحلی تای‌چونگ (شرق تایوان، به سمت چین) در این رزمایش شرکت کرده و اهداف فرضی را نابود کردند.

«تسای اینگ‌ون» رئیس‌جمهور تایوان درباره این رزمایش سالیانه که با نام «هان کوآنگ» معرفی شده، گفت: «رزمایش‌های هان‌کوآنگ، رویداد بزرگی برای نیروهای مسلح [تایوان] است که پیشرفت توانایی‌های نظامی [ما] را ارزیابی می‌کند. به‌علاوه، جدیت و تلاش‌های ما برای دفاع از قلمرو کشورمان را به جهانیان نشان می‌دهد.»

 پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند.